عنوان پایان‌نامه

بررسی متغیرهای پیش بینی کننده دانش واژگانی در سطوح مختلف توانش زبانی



    دانشجو در تاریخ ۰۴ شهریور ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی متغیرهای پیش بینی کننده دانش واژگانی در سطوح مختلف توانش زبانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1210;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38727
    تاریخ دفاع
    ۰۴ شهریور ۱۳۸۷

    در سالهای اخیر شاهد نوزایی تحقیقات علمی مربوط به آزمون دانش واژگان هستیم (باکمن، 2000). اما توجه عمده محققان به بعدوسعت واژگانی معطوف بوده است و دیگر جوانب این دانش مانند ژرفا، توان پذیرشی- فعال کمتر مورد توجه واقع شده است(رید،2007؛ نیشن، 2001؛ وشه و پریبخت، 1996)¬¬¬¬¬. پژوهش حاضر به بررسی متغیرهای پیش بین دانش واژگان بااستفاده¬از چهارچوب سه بعدی هنریکسن (1999) یعنی: وسعت، ژرفا و پذیرشی-فعال در دو سطح توانش زبانی ضعیف و قوی در بین فراگیران زبان انگلیسی می پردازد. 126زبان آموز که در دانشگاه و یا مؤسسات آموزش زبان انگلیسی به تحصیل مشغول بودند، در این پژوهش شرکت کردند. با توجه به میانگین و انحراف معیار نمرات درآزمون تافل، ¬آزمودنی ها به دو گروه ضعیف و قوی تقسیم شدند. بعد وسعت دانش واژگانی آزمودنی ها با سنجش اندازه¬ واژگان (نیشن و بگلار،2007) و آزمون واژگان از بسامدهای مختلف (زروا،2005) و بعد پذیرشی– فعال به وسیله ابزاری نوین که برای این منظور طراحی شده بوده، اندازه گیری شد.همچنین، بعد ژرفای دانش واژگان آزمودنی ها با آزمون سنجش ژرفای واژگان کایان (2002) اندازه گرفته شد. بررسی نتایج آزمون رگرسیون گام به گام حاکی از آن است که بهترین مدل برای پیش¬بینی دانش کلی واژگان برای هر دو گروه ضعیف و قوی مدل تک پشبین اندازه واژگان است. بنا بر نتایج این پژوهش معلمان و آموزشگاه های زبان انگلیسی می توانند برای سنجش دانش کلی واژگان از آزمون اندازه واژگان استفاده کنند. در این آزمون که اجرای آن عملی تر از آزمون های دیگر است، آزمودنی ها باید معادل فارسی لغات انگلیسی مورد نظر را بنویسند.
    Abstract
    In the past decades, we have witnessed a renaissance of interest in vocabulary assessment (Bachman, 2000). However, most researchers have focused on testing breadth rather than depth of vocabulary or receptive-productive dimensions of vocabulary knowledge (Read, 2000; Nation, 2001; Wesche & Paribahkt, 1996). The present research investigates the predicting variables of vocabulary knowledge across two (high and low) proficiency levels, using the three dimensional framework of Henriksen (1999) which is composed of breadth, depth, and receptive-productive dimensions. 126 EFL learners at universities and/or language institutes participated in this study. They were divided into a high and a low group based on their mean scores and standard deviation on TOEFL. Breadth of vocabulary knowledge was investigated using predictors of vocabulary size (Nation & Beglar, 2007) and knowledge of words from different frequency bands (Zareva, 2005). Receptive-productive dimension was examined by a new measure developed for this study, and depth was studied using Depth of Vocabulary Knowledge Test developed by Qian (2002). The results of stepwise regression indicate that the model which best predicts total vocabulary knowledge for both of the high and the low group is a single predictor one consisting of vocabulary size. The research concludes that for practical purposes of testing vocabulary, English teachers and language institutes can administer vocabulary size tests which require test-takers to provide L1 equivalents of L2 words.