عنوان پایاننامه
شناسایی عوامل موثر بر بهبود کیفیت دوره های آموزش خانواده در مدارس متوسطه پسرانه شهر صحنه در سال تحصیلی ۱۳۸۹-۱۳۸۸
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1581ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47079
- تاریخ دفاع
- ۱۲ دی ۱۳۸۹
- دانشجو
- منصور بزرگیان
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- پژوهش حاضر به منظور شناسایی عوامل موثر بر بهبود کیفیت دوره های آموزش خانواده انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل پدران دانش آموزان پسر دوره ی متوسطه شهر صحنه در سال تحصیلی 89-1388 بود که دارای مدرک تحصیلی دیپلم یا بالاتر هستند.نمونه ی آماری شامل 130 نفر از این پدران بودکه تاکنون حداقل یکبار در دوره های آموزش خانواده شرکت کرده بودند. ابزار این پژوهش عبارت است از پرسشنامه ی محقق ساخته که دارای 25 سوال بسته پاسخ می باشد و با طیف لیکرت تنظیم شده است . اعتبار این پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 71./.محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون مجذور خی برای بخش اول پرسشنامه و از روش تحلیل عاملی برای بخش دوم پرسشنامه استفاده شد. نتایج تحلیل ها نشان داد که کیفیت دوره های آموزش خانواده درتعدادی از مؤلفه ها پائین تر از حد انتظار است و برای بهبود کیفیت این دوره ها شش عامل در این تحقیق یافته شد که عبارتند از :1- مشارکت و همفکری والدین در برنامه ریزی دوره های آموزش خانواده 2- تدارکات و پشتیبانی از دوره های آموزش خانواده 3- ایجاد نگرش مثبت و توسعه فرهنگ استقبال از دوره های آموزش خانواده 4- بهبود در روش ها و وسایل آموزشی در جریان دوره های آموزش خانواده 5- استفاده از مدرسان متخصص و کارآزموده در دوره های آموزش خانواده 6- ایجاد فرصت طرح مسائل برای والدین ودر نظر گرفتن نیازهای آموزشی آنان در حوزه ی تحصیل و تربیت فرزندان.
- Abstract
- This Research aim is recognize of the effective factors on Quality improvement of family education courses . The statistical group for this study includes all students fathers in high schools in sahne sity. The sampling was bunchy and 130 father was chosen in sampled group formula. The Questionnaire includes 25 questions based on likert basis . The Reliability of Questionnaire was tested with cronbach coefficient Alpha method . reliability of questionnair %71 was gained . Factor Analysis were used for analyzing data. The results show that 6 factors affect on Quality improvement of family education. These are: 1)Parents participation in planning of family education courses 2)support from family education courses 3)creating positive theory to family education courses 4)Teaching method improvement 5)Use of proficient trainer 6)Creating opportunity for problem schem