عنوان پایاننامه
ارزیابی مقاومت برشی اصطکاک در بتن ترک خورده تقویت شده با استفاده از نوارهای الیاف خارجی FRP
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - سازه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1502;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48235
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۸۹
- دانشجو
- میلاد خاتمی راد
- استاد راهنما
- محمدصادق معرفت, عبدالله حسینی
- چکیده
- در بعضی مواقع در طراحی مقاطع بتنی مسلح، انتقال برش در امتداد سطح مشخصی بایستی در نظر گرفته شود. مواردی چون دستکها، شانهها، اتصال بین مقاطع پیشساخته، اتصال بین صفحات دیافراگم، اتصال بین درزهای جدایی، سطوح بتنریزی شده مجزا و با تاخیر زمانی، مقاطع ترکخورده و اتصالات در مقاومسازی و بهسازی سازه از این قبیل موارد میباشند. عملکرد برش اصطکاک در انتقال برش با استفاده از آرماتورهای انتظار داول شناخته شده و کاربرد وسیعی دارد. در تعمیر و تقویت سازههای بتنی انتقال برش با استفاده از برش اصطکاک حایز اهمیت میباشد. میتوان تسلیحات خارجی بصورت نوارهای FRP را جایگزین تسلیحات داخلی بصورت داول در بتن نمود که امکان جاگذاری آنها در یک سازه موجود عملاٌ امکان پذیر نمیباشد. در این پایاننامه به منظور ارزیابی مقاومت برش اصطکاکی در مقاطع بتنی ترکخورده تقویتشده توسط الیاف FRP، بر روی 18 نمونه پوشآو با مقادیر مختلف آرماتور و الیاف FRP آزمایشاتی صورت پذیرفت. پارامترهای مورد مطالعه در این آزمایشات عبارتند از : بررسی تاثیر (1) مقدار آرماتورهای سطح برش، (2) مقدار FRP و (3) نوع FRP. با توجه به بررسی اثر پارامترهای فوق، مدهای شکست و شکل منحنی تنش- تغییرشکل ارزیابی شده و همچنین رابطهای مناسب و کاربردی برای ارزیابی مقاومت برش اصطکاکی ارایه میشود. آزمایشها نشان دادند که الیاف FRP بین سه تا 17 درصد مقاومت برش اصطکاک را برای درصد الیاف بین 1/0 تا 57/0 درصد، افزایش میدهند. همچنین الیاف FRP لغزش و بازشدگی عرض ترک را کنترل میکنند. مدل منحنی تنش - تغییرشکل آزمایشهای فوق به صورت ایدهآل معرفی و همچنین روابطی برای ارزیابی مقاومت برش اصطکاک ارایه گردید.
- Abstract
- In reinforced concrete design, there are situations where transfer of shear across a specific plane needs to be considered. Examples of such situation include corbels, bearing shoes, ledger beam bearing, a host of connection between precast concrete elements, and connection in rehabilitation and strengthening. Transfer of shear friction is an important parameter in rehabilitation and strengthening of structure. We can use external reinforcement like FRP strips instead of internal reinforcement. In this study, the shear transfer behavior of reinforced concrete strengthened with external FRP is investigated experimentally by conducting test on 18 precracked push-off specimens. The major parameters considered are: investigate the influence (1) of reinforcement ratio; (2) FRP ratio; and (3) Kind of FRP. With consideration of these parameters, the modes of failure were determined, stress- displacement curves were investigated and practical equations for assessment of shear friction strength were proposed. Based on experiments performed it can be concluded that the external FRP increased shear friction capacity by a factor from 1.03 to 1.17 for a FRP reinforcement ratio of 0.1–0.57%; Also had controlled the shear slip along the shear plane and crack width. Idealized Stress-displacement curves have been proposed; and equations have been developed for ultimate shear transfer strength through a pre-existing crack in precracked concrete strengthened with external FRP.