عنوان پایاننامه
مقایسه سلامت روانی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر باهوش شاغل به تحصیل در سه موقعیت آموزشی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 34375;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1212ع
- تاریخ دفاع
- ۰۸ بهمن ۱۳۸۵
- دانشجو
- فهیمه کهتری
- استاد راهنما
- احمد به پژوه
- چکیده
- پژوهش حاضر به مقایسه سلامت روانی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر باهوش شاغل به تحـصیل در سه موقعیت آمـوزشی مـدارس اسـتعدادهای درخشان، غـیرانتفاعی خاص و عـادی در پایه های تحصیلی دوم راهنمایی و دوم دبیرستان پرداخته است. تعداد 98 دانش آموز در پژوهش شرکت داشته اند و سه ابزار اندازه گیری با توجه به تمهیدات روان سنجی از جمله قابلیت اعتماد پرسش نامه ها مورد استفاده قرار گفت: آزمون هوش و- ام - ت - ای، مقیاس سلامت روانی MHI و مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی ماتسون. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS و روش های آماری تحلیل واریانس دومتغیری(Manova ) ،ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون مورد پردازش قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان باهوش در سه موقعیت آموزشی از نظر سلامت روانی و سازگاری اجتماعی تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج به دست آمده مبین این نکته است که دانش آموزان دختر باهوش در هر سه موقعیت آموزشی از سلامت روانی و سازگاری اجتماعی بالایی برخوردارند. و تفاوت قابل ملاحظه ای در هیچ یک از متغیرهای ذکر شده در میان آنان وجود ندارد.
- Abstract
- The peresent study compared the mental health and social adjustment of a 98 intellectually gifted adolescents in three setting educational in middle and second school (exceptional, special and regular schools). To do screening Wiener Matrizen Test fuer Iran (WMTI), and to do comparing, Mental health Inventory (MHI) and Matson Evaluation of Social Skills With Youngsters (self-reports) were used. Statistical analysis of data indicated no significant differences between three groups.