عنوان پایاننامه
طرح تحقیق:آموزش و پرورش جدید و رشد مهارت های گفتگویی: تاثیر اجتماع کند و کاو فلسفی بر مهارتهای گفتگویی دانش آموزان
- رشته تحصیلی
- مطالعات جوانان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47295;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4133
- تاریخ دفاع
- ۲۴ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- سمیه خطیبی مقدم
- چکیده
- چکیده در دهههای پایانی قرن بیستم تحولات شگرفی در رویکردها و روشهای آموزش و پرورش در کشورهای مختلف پدید آمده است. این تحولات عمدتا معطوف به پرورش قدرت تفکر و استقلال فکری در دانشآموزان بوده است. "کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان" که توسط متیو لیپمن در اواخر دههی شصت به وجود آمد از جمله برنامههای موفق آموزشی در زمینهی رشد مهارتهای فکری و اجتماعی کودکان است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان بر مهارتهای گفتگویی دانشآموزان است. بر اساس این رویکرد توانایی افراد برای انجام گفتگو و مهارتهای گفتگویی، اکتسابی است و در گرو پرورش تفکر و روحیهی احترام به دیگری است. در حوزههای فلسفه و جامعهشناسی، نظریهپردازان بسیاری به واکاوی مفهوم گفتگو پرداختهاند. ما در این پژوهش بیش از همه بر نظریات هابرماس و باختین پیرامون موضوع گفتگو تمرکز کردیم. برای ارزیابی میزان موفقیت برنامه، نمونهی کوچکی از دانشآموزان دختر دبستانی، در یک دورهی 11 جلسهای، تحت آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان قرار گرفتند. تحلیل یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که مهارتهای گفتگویی کودکان پس از گذراندن این دوره، به نحو چشمگیری افزایش یافته است. آنها در پایان این دوره میتوانستند به خوبی به سخنان یکدیگر گوش فرا دهند، نوبت را برای سخن گفتن رعایت کنند و حرف یکدیگر را قطع نکنند. کودکان همچنین پس از چند جلسه، این توانایی را پیدا کردند که از ادعاهای خود با دلایل منطقی دفاع کنند و نظرات یکدیگر را به چالش بکشند و از یکدیگر برای ادعاهایشان، دلیل بخواهند. پس از گذشت چند جلسه از کلاس، به تدریج رفتارهای مشارکتی و همکارانه جایگزین رفتارهای رقابتی و خصمانه شد و کودکان درک کردند که در گفتگو آنچه اهمیت دارد تلاش مشترک و جمعی برای یافتن حقیقت است. کودکان همچنین با تداوم گفتگوهای فلسفی، به درک عقلانی قوانین و هنجارهای اخلاقی گفتگو دست یافتند و حتی پس از چند جلسه خودشان قوانین اخلاقی جدیدی را برای تعاملاتشان وضع کردند. آنها در طی گفتگو با یکدیگر در اجتماع کندوکاو فلسفی، به تدریج توانایی تصحیح و اصلاح داوریهای خود را به دست آوردند. بنابراین یافتههای تحقیق حاکی از آن است که برنامهی کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان، تاثیر مثبتی بر مهارتهای گفتگویی دانشآموزان دارد و میتواند مبنایی برای ارتقای کارآمدی نظام آموزش و پرورش کشور قرار گیرد.
- Abstract
- Abstract In the last decades of the twentieth century significant changes took place in educational approaches and attitudes. These changes more focused on cultivating thinking power and independence of mind in students. “Philosophy for children”, founded by Matthew Lipman in latest 60’s is one of the successful plans for cultivation of thinking and social skills for children. The aim of this research is examination of the influence of community of philosophical inquiry method on dialogical skills of students. Based on this approach the ability of individuals for dialogue and dialogical skills is obtainable and is related to cultivating attitude of respect toward others. In philosophical and social fields many theoreticians have researched for the concept of dialogue. In this research we are more focusing on Habermas and Bakhtin theories related to the dialogue. For evaluating the extent of success, small samples of female elementary students, in 11 sessions were educated by using philosophy for children. Analyzing the findings of the research reveals that the dialogical skills of those children who had attended this period were increased significantly. By the end of this period they were able to listen to others in a proper manner and take turns when they wanted to talk without disturbing others. After passing this period children were also able to defend their claims logically and challenge each other’s ideas and ask for a reason for each other’s claim. After some sessions cooperative behavior was replaced with competitive and hostile attitudes and children understood that what is important in a dialogue is cooperative attempts for finding the truth. With continuation of philosophical dialogues, students were able to acquire rules and norms of an ethical dialogue; after some sessions they were even able to have their own ethical rules of dialogue. With their conversing with each other in a philosophical inquiry gradually, students acquired the ability to correct and modify their judgments. The findings of this research show that philosophy for children has a positive impact in student’s dialogical skills and is a focal point in the promotion of educational system functions of the country.