عنوان پایاننامه
بررسی جایگاه انسان در دین شناسی میرچا الیاده
- رشته تحصیلی
- ادیان وعرفان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1888ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47161
- تاریخ دفاع
- ۱۶ بهمن ۱۳۸۹
- دانشجو
- لیلا عبدالهی
- استاد راهنما
- مجتبی زروانی
- چکیده
- رویکرد الیاده به انسان بخش مهمی از آراء دین پژوهی او را به خود اختصاص داده است. انسان در این جهان با دغدغه ها و بحران هایی هستی شناختی مواجه است و همواره تلاش می کند تا پاسخی برای آنها بیابد. وضعیت انسان در این جهان شرایط هبوط در تاریخ و جدایی از شرایط مطلوب اولیه است؛ و دین و اسطوره به او کمک می کنند تا بتواند موقعیت وجودی خود را بهبود بخشد. او از طریق آیین های اسطوره ای می تواند به مدتی هرچند کوتاه زمان تاریخی را فسخ کند و در ابدیت خدایان و زمان آغازین قرار گیرد. علاوه بر این انسان دینی دغدغه معنابخشی زندگی را دارد. برای او تنها اعمال و کرداری واقعی اند که مقدس باشند. هر عملی باید تکراری از نمونه ازلی و مثالی اش باشد. انسان مدرن نیز کمابیش چنین دغدغه هایی در زندگی خود دارد. اگرچه او اکنون خود را زاده تاریخ می داند و عقیده ای به الگوهایی ماورالطبیعی برای زندگی خود ندارد، اما او نیز میراث دار گذشتگان خویش است و نمی تواند به کلی فارغ از اندیشه های دینی باشد. امر مقدس در دنیای امروز مستتر و پیچیده است. و می توان بسیاری از الگوهای دینی جوامع سنتی را در صور فرهنگی وهنری و حتی سیاسی و اجتماعی امروز باز شناخت.
- Abstract
- The human being is an important part of Eliade’s approach. The human being always faces existential crises and tries to find solution for them. The human being situation is fallen in temporal time and separated from paradise; and the religion and the myths help him to reconstruct the first situation. With the repetition of mythic rituals, the human being can abolish the temporal time and return to “in illo tempor”. In addition, the homo religious is always looking for a special type of being in world. For him or her, the only real act is an imitation of the divine act. Every behaviour must be the imitation of archetype. The modern man also has the same crisis in his life. Although he sees himself as a historical being and doesn’t believe in archetype for his life, but he is the heritor of his ancestors and can never be devoid of the religious ideas. The sacred is occult in modern world. We can realise many religious models of primitive society in cultural, artistic and even political and sociological forms in the modern world. Key words: homo religious, history, the sacred, symbol, the modern man