عنوان پایان‌نامه

احکام نذر در فقه اسلامی



    دانشجو در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "احکام نذر در فقه اسلامی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فقه شافعی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1883ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47105
    تاریخ دفاع
    ۱۲ بهمن ۱۳۸۹
    دانشجو
    زکریا حسینی
    استاد راهنما
    محمدعادل ضیائی

    چکیده نذر در لغت به معنی الزام نمودن می باشد و در اصطلاح فقهی التزام به قربتی است که شرع آن را لازم نکرده است. نذر کردن تحت شرایطی عبادت محسوب می¬گردد لذا جز برای ذات پرودگار، معصیت است و تعبّد غیر خـدا محسوب می¬گردد. نـذر جز در اعمالی که قربت محسوب می¬شود منعقـد نمی¬گردد، از اینرو با وجود اختلافاتی که نزد فقها می باشد در اعمال حرام، مکروه و مباح منعقد نشده و نباید به آن عمل گردد. البته عدم انعقاد و عمل به نذر به معنی عدم وجود کفاره در آن نمی¬باشد چرا که در نذر بر امور حرام هر چند که جمهور در آن کفاره را لازم نمی¬دانند لیکن در رأی راجح به نظر می¬رسد با وجود عدم انعقاد، بر شخص کفاره یمین لازم می¬آید و بین انعقاد نذر و وجوب کفاره ملازمتی در آن نیست. ناذر، اگر بدون هیچگونه شرطی نذر کند و هدفش فقط نوعی ایجاد الزام باشد تا سستی¬اش در عبادات را جبران کند، آن گاه انجام دادن آن، عبادت محسوب می-گردد؛ اما اگر هدفش از نذر کردن، برآورده شدن خواسته¬اش توسط خداوند باشد، چنین نذری مکروه است زیرا گویی که با خداوند در حال معامله کردن است و پیامبر (ص) فرموده¬اند: « نذر کردن هیچ فایده¬ای برای ناذر ندارد و هیچ گونه قضا و قدر خداوندی را از وی دور نمی¬گرداند و فقط انسان¬های بخیل نذر می¬کنند.» و ایشان (ص) به صراحت از اینگونه نذرها نهی کرده و امتش را به نذر نکردن تشویق نموده¬اند. در حالاتی هم که نذر کفاره دارد، کفاره¬اش کفاره یمین است؛ و این کفاره دادن زمانی است که فرد در عمل حرامی نذر کند و یا اینکه در فعل طاعتی نذر کرده ولی به آن عمل نکند که در هردو صورت با دادن کفاره از دین بری می¬گردد.
    Abstract
    In Islam Sharia, Vow means that a person requires herself to do religious duty to not have him back. Since Vow is worship so except for Allah essence, is considered Worship without Allah. Vow only be signed in acts that are considered to Worship, so not be concluded in forbidden, detestable and permissible acts and shouldn’t to be operation. However, no conclusion and don’t avow, doesn’t mean to absence of the atonement; because in some cases that shouldn’t avow (Vow in forbidden) atonement is obligatory; don’t attend together In this cases and should be separate. If Nazer without ever conditional avow and his aim only to create a kind of inertia is required to compensate his prayers; so doing it is worship. Therefore Allah (Almighty) praises these Vows along charity and alms. but if his aim of avow was to meet his demands by Allah, as the deal is in God, so is detestable and even, the Prophet (PBUH) also has said: "vow don’t to make any point Nazer and don’t change any fate from Allah and curmudgeon just avowed. "And he (PBUH) explicitly prohibits the kind of vows and encourage to don’t avow. States that the vow has atonement, his atonement is oath atonement and this case has happened when a person avowed in unlawful act or avowed in praise act but don’t do it, that both of them by the giving of Atonement be acquitted of debt. Keywords: Vow, oath, Atonement, pay vow