عنوان پایان‌نامه

بررسی امکان جایگزینی گاز طبیعی به جای سوختهای عمده بخش حمل و نقل



    دانشجو در تاریخ ۰۵ مرداد ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی امکان جایگزینی گاز طبیعی به جای سوختهای عمده بخش حمل و نقل" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1093;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38731
    تاریخ دفاع
    ۰۵ مرداد ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    فرهاد رهبر

    در این تحقیق به بررسی موضوع گازطبیعی به عنوان سوخت جایگزین به جای سوخت‌های بنزین و دیزل پرداخته شده است. گازطبیعی به عنوان سوخت در بخش حمل و نقل از مزایای مختلفی مانند آلایندگی کمتر، ذخایر فراوان‌تر، قیمت مناسب‌تر و ایمنی بالاتر نسبت به سوخت‌های بنزین و دیزل برخوردار بوده، همچنین گازطبیعی دارای معایبی چون راندمان پایین‌تر در خودرو (البته با تعیین استانداردهای آلایندگی سختگیرانه‌تر از طرف دولت قابل جبران است) و نبود ایستگاه‌های سوختگیری گازطبیعی کافی نسبت به سوخت‌های نفتی می‌باشد، در نتیجه می‌توان شناختی از دلایل دولت‌ها و بنگاه‌های فعال برای سرمایه‌گذاری و عرضه سوخت گازطبیعی در بازار انرژی پیدا نمود. در ادامه با استفاده از روش جوهانسون تابع تقاضای سوخت گازطبیعی بدست آمده است. تا تاثیر عواملی چون قیمت سوخت گازطبیعی، درآمد مصرف‌کنندگان، تعداد خودروهای گازسوز، قیمت بنزین و قیمت دیزل بر تقاضای سوخت گازطبیعی مطالعه و بررسی شود. این بررسی نشان داد که تغییرات قیمت سوخت‌های بنزین و دیزل از تعییرات سایر عوامل بر تقاضای سوخت گازطبیعی تاثیر بیشتری دارد. در بخش بعدی با استفاده از روش هزینه و فایده به بررسی میزان صرفه اقتصادی بدست آمده از خرید خودرو گازسوز در مقابل خودرو بنزینی از دیدگاه مصرف‌کنندگان در ایران پرداخته شده است و دیده شد که قیمت بنزین بیشترین تاثیر بر صرفه اقتصادی خریداران خودروهای گازسوز را دارد. در نهایت بعضی از نتایج مهم بدست آمده از این تحقیق نشان داد، که برای حفظ سرمایه گذاری در این بخش و توسعه بیشتر آن، لازم است تا دولت به فکر افزایش قیمت‌های سوخت بنزین و دیزل (و یا آزادسازی قیمت این دو سوخت) باشد. و همچنین با تعیین استانداردهای آلایندگی سختگیرانه‌تری برای خودروها هم وضعیت آلایندگی هوا را بهبود بخشد و هم موجب استفاده از تکنولوژی‌های نو در خودروهای گازسوز گردد، که باعث رقابت پذیر شدن این سوخت از نظر راندمانی در خودرو با سوخت های بنزینی و دیزلی می گردد.
    Abstract
    In this research we examine natural gas as an alternative fuel for gasoline and diesel. Natural gas as a fuel for transportation has various advantage such as low level of emission, abundant reserves, affordable costs and several disadvantages such as low efficiency of combustion and lack of refueling station (from consumers view). Regarding above-mentioned advantages and disadvantages of natural gas fuel, we have attempted to identify government and active enterprises reason in connection with development of natural gas fuel market (from supplier view). Then, the demand function of natural gas consumption has been determined by using Johnson method, aiming at assessing the effects of Natural gas price, Consumers income, number of natural gas vehicles, gasoline price and diesel price on the natural gas demand. The results show that the most effective factors on natural gas demand were the prices of gasoline and diesel. In the next chapter, cost-effectiveness of purchasing a natural gas vehicle, from the view of Iran’s consumers, has been analyzed by using cost-benefit analysis. As a result, the effect of gasoline price was most important factor. Finally the results showed that in order to preserve investments and assets of this factor and to higher development of this industry, the government should increase gasoline and diesel prices (or liberates their prices). Moreover, enforcement of tight emission standards for vehicles, not only would improve air quality, but also would result in using new technologies for NGVs and improve it’s competitiveness from the efficiency point of view in comparison with gasoline and diesel.