عنوان پایاننامه
نمایشنامه قصه دلتنگیهای یک سیاه فرد اعلا
- رشته تحصیلی
- کارگردانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8098;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43746
- تاریخ دفاع
- ۳۱ تیر ۱۳۸۷
- دانشجو
- لیلا پرویزی
- استاد راهنما
- تاجبخش فنائیان
- چکیده
- رساله پیش رو، پژوهشی است پیرامون نمایش سیاه بازی از مرحله شکل گیری تا رسیدن به اجرا. و تلاشی برای: - یافتن و جمع آوری قراردادهای نمایشی در بخشهای مختلف سیاه بازی، از طراحی صحنه، گریم و نور گرفته تا بازیگری و کارگردانی. - تفکیک و بررسی انواع رقص های این نوع نمایش و ترسیم حرکتهای بسامد و اصلی آن ها. - پرداخت به مقوله ی موسیقی ، یافتن و ارائه چند قطعه از ضربی های مخصوص این نوع نمایش. - بررسی پیشینه سیاه و سیاه بازی در ایران با توجه به آراء و نقطه نظرهای ارائه شده در این مورد توسط صاحبنظران و اهل فن. - جستجوی ردپای سیاه در نقوش نگارگران ایران و کنکاش در فرهنگ عامه جهت پی بردن به گسترده¬ی حضور سیاه در ادبیات و هنر مردمی . - مقایسه ی نمایش سیاه بازی با نمایش مشابه آن (کمدیا دل آرته) و پرداختن به نقاط اشتراک و افتراق آن ها و همچنین بررسی علل رشد کمدیا دل آرته در اروپا و نزول نمایش سیاه بازی در ایران. - تدوین فرهنگ کوچک لغات و اصطلاحات رایج در نمایش سیاه بازی از آن جا که آثار مکتوب و به جا مانده در این زمینه ی بخصوص، بسیار کم بوده، تحقیق جامعی در این مورد انجام نشده است. به همین جهت یافتن منابع و پرداختن به هر یک از این عناصر به ظاهر ساده، کاری بسیار شیرین و در عین حال صعب و طاقت فرسا بود. شیرین از این جهت که باور دارم رساله پیش رو مرجعی خواهد شد برای تمامی علاقمندان به هنر نمایش، بخصوص هنرمندان نمایش سیاه بازی و صعب و طاقت فرسا از این رو که گشتن میان ورق های خاک خورده روزنامه ها، مجلات و نشریات دهه های مختلف ... حکایتی بود، نگفتنی. در هر حال اذعان دارم بر عیب تاریخی مان بر ثبت نکردن و کوتاهی دست خود و خرمای مانده بر نخیل زمان.
- Abstract
- The present study is a research on black playing show from formation step to performance step and attempts to: • Find and collect performing contracts in different parts of black playing from scene designing, make-up and light to acting and directing. • Separating and considering types of dances of this performance and sketching their frequency and main movements. • Engaging in music, find and present several sections of particular rhythmical of this performance. • Considering the history of black and playing in Iran according to opinions and point of views which are presented bye authorities and experts. • Searching the trace of black in the pictures of Irans painters and searching in public culture to find out the span of blacks existence in literature and public art. • Comparison of black playing with similar performance (Comedia Del Arte) and engaging in common and different points and also considering the causes of Comedia Del Art growth in Europ and drop of black playing performance in Iran. • Compilation of a small dictionary of common vocabularies and expression in black playing performance. • A since the written and remained literatures in this regard are rare, a comprehensive research has not been done in this regard. • So, find resources and engaging in each of these elements appears to be a simple, sweet hard and exhausting. It is sweet because I believe that the present thesis would become a reference for those who are interested in performance art especially the artists of black playing performance and hard and exhausting because sea ching thaough unused newuspapar, magazines, bulletin of different deceades,… was and unmentionable story. Any way, ideclare our historical defect for non- registeration and shortening our hand and remainde date on time date pelm.