عنوان پایان‌نامه

جایگاه کرامت انسان در استنباط احکام با ابتناء بر نظرات امام خمینی (ره)



    دانشجو در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "جایگاه کرامت انسان در استنباط احکام با ابتناء بر نظرات امام خمینی (ره)" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1899ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47313
    تاریخ دفاع
    ۱۰ بهمن ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    عابدین مومنی

    یکی از مهم ترین مباحث حقوق بشر کرامت انسانی است تا جایی که عمده ترین مبنای حقوق بشر در اعلامیه ی جهانی حقوق بشر حیثیت ذاتی انسان ها است. در فقه و حقوق اسلامی نیز سه جنبه از کرامت را می توان مطرح نمود: کرامت انسانی، کرامت الهی و کرامت عرفی- اجتماعی. فقیهان امامیه بیشتر از دو نوع اخیر سخن گفته و در فتاوی، آن ها را به کار بسته اند اما از کرامت انسانی ردّ پای مشخصی را نمی توان در آثار ایشان یافت. اما فقیهان اهل سنت در بسیاری از فتاوای خویش از کرامت انسان استفاده کرده اند. گمان ما بر آن است که هر سه نوع کرامت یاد شده در ذیل عنوان کلّی کرامت قرار گرفته و حفظ کرامت می تواند در نقش یکی از مقاصد عام شریعت و سپس به عنوان یک قاعده ی عام فقهی همچون قاعده ی" لاحرج" باشد. نگاه کرامت محور به ادله ی احکام می تواند منشأ سلب و ایجاب ها و تحولات قابل توجهی در فقه استدلالی باشد. کمترین اقتضای کرامت، تخصیص یک باب مستقل و سپس بحث تفصیلی پیرامون آن است. یعنی عنوان کرامت، شأنیت آن را دارد که به تفصیل از نفی و اثبات و سپس حدود و ثغور آن سخن بگوییم. واژگان کلیدی : کرامت انسانی ، کرامت الهی ، حقوق بشر ، حرمت ، حقوق غیر مسلمانان، مقصد عام شریعت، قواعد فقهی
    Abstract
    One of the most important issues about human rights is human dignity so that the broadest base of human rights is the human's in the global announcement on human rights .Three aspects of dignity can be issued in the Islamic law & Jurisprudence: Human Dignity, Divine Dignity and social Dignity. Shi'a jurists have spoken more about the last two kinds, and used them in deductions. However it is impossible to find a specific trace of human dignity in their deductions.Sunnah jurists have used human dignity in most of their deductions. We think that all the three below mentioned dignities is the broad subject of dignity; and the maintaining of dignity can be in the role of one of general purposes Sharia and then be a general jurisprudential rule as a like "La Haraj". A dignified look at the can be the origin of negation and prove and remarkable revelations in reasoning Fiqh. The least required of Dignity is devoting an independent chapter and then elaborate discussing about it. It means the subject of DIGNITY is worth enough to say elaborately about its borders. Keywords: Human dignity, divine dignity, human rights, respect, non-muslims rights, general purposes Sharia, Jurisprudential rules