عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر سازه¬ای یک اسکله سپری موجود بر رفتار لرزه¬ای اسکله شمع و عرشه جدید



    دانشجو در تاریخ ۰۶ بهمن ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر سازه¬ای یک اسکله سپری موجود بر رفتار لرزه¬ای اسکله شمع و عرشه جدید" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1468;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47324
    تاریخ دفاع
    ۰۶ بهمن ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    خسرو برگی

    یکی از انواع سازه های دریایی نزدیک به ساحل که بیشتر از سایر ابنیه طراحی و ساخته می شوند، اسکله می باشد و معمولاً به همین دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. با توجه به ماهیت تصادفی نیروهای وارد بر اسکله ها نظیر نیروی زلزله و ضربه شناورها و همچنین مسائل مربوط به ژئوتکنیک و لایروبی ناشی از رسوبگذاری، این سازه ها نسبتاً متفاوت از سایر ابنیه متعارف در رشته مهندسی عمران می باشند. از آنجا که کشور ایران یکی از کشورهای زلزله خیز می باشد، بررسی رفتار لرزه ای سازه های کشور ما بخصوص سازه های ویژه ای نظیر اسکله بدلیل هزینه های فوق العاده در ساخت، مشکلات اجرایی و طراحی های خاص آن بسیار حائز اهمیت است. از انواع متداول اسکله ها از نظر سازه ای می توان اسکله های شمع وعرشه، کیسونی و سپری را نام برد. باتوجه به نقش بسیار مهم حمل ونقل دریایی و وجود صدها کیلومتر مرز آبی در شمال و جنوب کشور ایران، می بایست همزمان با پیشرفت و توسعه ناوگان حمل و نقل دریایی جهان علاوه بر ساخت بنادر و اسکله های جدید در کشور، بنادر و اسکله های موجود را نیز توسعه و ارتقاء ظرفیت داد تا ظرفیت بارگیری لازم را داشته باشد. در این تحقیق سعی شده است روشی متفاوت در ارتقای ظرفیت اسکله ها ارائه شود، بدین صورت که اسکله سپری موجود بر اثر گذشت زمان یا بر اثر نیروی زلزله و یا دلیل دیگر، استحکام اولیه خود را تا حدی از دست داده است (لیکن همچنان پایداری لازم را داراست) و یا کاربری لازم را ندارد و نیاز به توسعه دارد، روش ارائه شده بر این اساس است که می¬توان در جلوی این اسکله، اسکله شمع و عرشه جدید اجرا کرد. با توجه به توضیحات فوق در این تحقیق اثر سازه ای اسکله سپری موجود بر رفتار لرزه ای اسکله شمع وعرشه جدید بررسی خواهد شد. بدین صورت که پس از مدلسازی این دو اسکله و اتصال بین آنها، اثر پارامتر های مختلف مانند درصد ظرفیت باربری جانبی سپر، عمق نفوذ سپر، نوع اتصال، نوع خاک و...بر روی رفتار لرزه ای اسکله شمع وعرشه بررسی می شود. در این پایان نامه با استفاده از نرم افزار ABAQUS سازه دو اسکله و اتصال بین آنها با در نظر گرفتن اندرکنش خاک و سازه بصورت دو بعدی مدل شده است. این امر می تواند به میزان قابل توجهی ظرفیت باربری جانبی اسکله شمع و عرشه را افزایش دهد و بدیهی است که هزینه ساخت اسکله جدید بشدت کاهش خواهد یافت.
    Abstract
    Docks are among the most frequently constructed on shore marine structures with significant importance. The stochastic nature of the loads imposed on the docks (i.e. earthquake, vessel impact), beside the geotechnical sediment dredging concerns, make these structures different from the ordinary civil engineering issues. The common types of docks are Open-Type Wharfs, caissons and Sheet Pile Quay walls. Concerning the high importance of marine transportation and thousands of kilometers of sea borders in the south and north of Iran, this country should not only take the necessary steps in the progress and development of new ports and docs, but for catching up with the global progress of marine transportation, it must also set for the improvement and extension of the present ports and docks for obtaining the adequate loading capacities. This research studies a different method of retrofitting for the docks, in such a way that the old Sheet Pile Quay wall that has lost its initial strength because of an earthquake or other reasons is stabilized and strengthened using an Open-Type Wharf constructed in front of it. Concerning the mentioned ideas, this paper aims to study the structural effects of the present dock on the seismic behavior of the new Open-Type Wharf. Followed by modeling the two docks and their connection, is the parametric studies including lateral bearing capacity ratio, connection type, soil type etc effects on the seismic behavior of the pier and the deck. This can significantly increase the lateral bearing capacity of the Open-Type Wharf resulting in lower costs for a new dock.