عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی برنامه مبتنی بر نظریه هوش های چند گانه بر خود کار آمدی در تصمیم گیری شغلی دانش آموزان با آسیب شنوایی



    دانشجو در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی برنامه مبتنی بر نظریه هوش های چند گانه بر خود کار آمدی در تصمیم گیری شغلی دانش آموزان با آسیب شنوایی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1578ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46960
    تاریخ دفاع
    ۲۵ آبان ۱۳۸۹

    پژوهش حاضر، بر آن است که تأثیر آموزش مبتنی برنظریه هوش¬ چندگانه گاردنر را بر خودکارآمدی شغلی دانش آموزان ناشنوای هنرستانی در مراکز آموزش ویژه شهر اصفهان بررسی کند. به همین منظور تعداد 60 نفر از دانش آموزان دختر و پسر هنرستان های ناشنوای شهر اصفهان به طور تصادفی انتخاب شدند و با گمارش تصادفی به دو گروه 30 نفری(15 نفر پسر و 15 نفر دختر) آزمایشی و گواه تقسیم گردیدند. گروه نمونه با پرسش نامه متناسب سازی شده خودکارآمدی شغلی بتز و همکاران(1996) و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر(1986) به عنوان پیش آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس گروه آزمایشی به مدت3 هفته و هر هفته دو جلسه دو ساعته تحت آموزش مبتنی بر نظریه هوش¬ چندگانه گاردنر قرار گرفتند. در ضمن یک جلسه پی گیری به منظور میزان ماندگاری اثر این روش برای گروه نمونه انجام شد. گروه گواه هیچ مداخله¬ای را دریافت نکردند. پس از پایان دوره آموزش، گروه آزمایشی و گواه در مرحله پس آزمون و پیگیری مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. در پایان نتایج تحلیل آماری به کمک طرح اندازه گیریهای مکرر، تفاوت معناداری را بین دو گروه نشان داد. بنابراین نتایج این پژوهش نشان داد که روش آموزش مبتنی بر دیدگاه گاردنر خودکارآمدی شغلی دانش آموزان ناشنوای متوسطه را افزایش می دهد.
    Abstract
    The present reaserch investigate the impact of instruction based on multiple intelligence theory on career self efficacy of deaf students in high school. To reach this end sixty high school deaf students were selected randomly and were assigned equally to experimental and control groups. The Betz and Sherer questionnairs have been implemented as pre, post and follow up tests expremental and control groups. Exprimental group was undergone three weeks of instruction while control groups did not receive any specific instruction. Data were analysised utilizing a reapeted measure design. Statistical analysis indicated that there were significant gains for experimental group terms of career self efficacy. Therefore the beneficial effects of Instruction based on multiple intelligence theory on career self efficacy of deaf students is proven in the current research.