عنوان پایان‌نامه

بررسی هوش فرهنگی داوطلبان دختر و پسر در دهمین المپیاد ورزشی دانشجویان کشور



    دانشجو در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی هوش فرهنگی داوطلبان دختر و پسر در دهمین المپیاد ورزشی دانشجویان کشور" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 791;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47637
    تاریخ دفاع
    ۲۳ بهمن ۱۳۸۹
    دانشجو
    سمیرا فیضی
    استاد راهنما
    مهرزاد حمیدی

    برگزاری موفق بسیاری از رویدادهای ورزشی به وقت و تلاشی بستگی دارد که داوطلبان در آنها صرف می-کنند. نتیجه محیط های متنوع از نظر فرهنگی، از جمله رویدادهای ورزشی داخلی و بین المللی، این است که افراد با ارزش ها، فرضیات، خواسته ها و انتظاراتی مواجه هستند که اصولاً متفاوت از ارزش ها و فرضیات خودشان است. به عنوان یک حوزه جدید و رو به رشد تحقیق، هوش فرهنگی عاملی مهم برای عملکرد و تعامل مؤثر در داخل و در میان محیط های مختلف از نظر فرهنگی ظهور پیدا کرده است. هدف از مطالعه حاضر، مقایسه هوش فرهنگی داوطلبان ورزشی دختر و پسر دهمین المپیاد فرهنگی ـ ورزشی دانشگاه های کشور بود. تحقیق حاضر از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری داده-ها نیز از نوع تحقیقات علّی ـ مقایسه ای است که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق کلیه نیروهای داوطلب شرکت کننده در دهمین المپیاد فرهنگی ـ ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه های سراسر کشور بودند. بر این اساس تعداد 120 نفر به عنوان نمونه آماری مورد ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسش نامه چهار عاملی هوش فرهنگی (مرکز مطالعات هوش فرهنگی) جمع آوری گردید. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه ها توسط گروهی از استادان صاحب نظر دانشگاهی تأیید گردید. در یک مطالعه راهنما و با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ، مقدار پایایی پرسش نامه هوش فرهنگی 72/0 محاسبه گردید. داده های تحقیق در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به نتایج آزمون کالموگراف ـ اسمیرنوف، برای تحلیل متغیرهای نرمال از آزمون t ـ استیودنت برای گروه های مستقل؛ و همچنین برای تحلیل متغیرهای غیرنرمال از آزمون های u من ویتنی و فریدمن در سطح معنی داری 05/0 P? و 01/0 P? استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین ابعاد هوش فرهنگی و نیز هوش فرهنگی به طور کلی در داوطلبان دختر و پسر اختلاف معناداری مشاهده نشد. همچنین اولویت ابعاد هوش فرهنگی داوطلبان از دیدگاه افراد داوطلب حاضر در دهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان کشور، به ترتیب شامل انگیزش هوش فرهنگی، رفتار هوش فرهنگی، استراتژی هوش فرهنگی و دانش هوش فرهنگی بود و اختلاف مشاهده شده بین اولویت ها معنادار بود. از طرفی محاسبات آماری انجام شده روی ابعاد هوش فرهنگی داوطلبان بومی و غیر بومی نشان داد اختلاف میانگین ابعاد چهار گانه هوش فرهنگی در بین داوطلبان بومی و غیر بومی معنادار نبود. یافته ها همچنین نشان داد در بین ابعاد هوش فرهنگی، تنها در بُعد استراتژی هوش فرهنگی بر اساس سابقه کار داوطلبی تفاوت معناداری وجود داشت.
    Abstract
    The successful running of many sport events relay on times and efforts that volunteers dedicate at them. The result of culturally diverse environments, such as national and international sport events, is that individuals are confronted with values, assumptions and expectations are fundamentally different from their own. As a new and quickly – growing area of research, cultural intelligence has emerged as an important consideration for effective performance and interaction within and across culturally divergent environments. The Purpose of this study was to comparison of cultural intelligence between male and female sport volunteers at 10th Iranian Universities Sport Olympiad. The method applied in this research was comparative. The statistical population consisted of Sport Volunteers at the 10th Iranian Universities Sport Olympiad in Summer 2010. Because of low statistical population as the sample population was considered (N=n). The research Instrument was the “Cultural Intelligence Questionnaire”(Center of Cultural Intelligence) comprised 20 items and consisted of 4 factors (Cognitive, Metacognitive, Motivation and Behavior Cultural Intelligence). The content and face validity of the questionnaires was confirmed by expert university panel. Cronbach’s alpha coefficient was used to test the reliability of the questionnaire in pilot study. The reliability of Cultural Intelligence Questionnaire was 0.72. Method of data analysis and research, descriptive statistics and inferential statistics to used SPSS software package was helping. Because the distribution of some of the variables weren’t normal, the research hypothesizes were analyzed by Man-Whittney U, Kruskal-Wallis and Friedman, and also used Independent sample T Test and One-way Anova for normal distribution at p?0.05 and p?0.01. The result showed that there were not significant correlation between cultural intelligence and it’s dimensions among male and female volunteers. Also the priorities of CQ dimensions among the sport volunteers at 10th Iranian Universities Sport Olympiad based on the results of Friedman test were: Motivation, Behavior, Metacognitive and Cognitive Cultural Intelligence.