عنوان پایاننامه
مقایسه تعادل ایستا در کودکان سالم ومبتلا به اختلال هماهنگی رشدی وتاثیر سیستم های حسی در کنترل تعادل در بین آنه
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی و علوم ورزشی - رفتار حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 695;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43516
- تاریخ دفاع
- ۰۲ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- صغری ابراهیمی ثانی
- استاد راهنما
- محمود شیخ
- چکیده
- رشد تعادل ایستا یکی از ویزگیهای اساسی رشد حرکتی طبیعی است. کودکان با اختلال هماهنگی رشدی اغلب در این عامل ضعیف هستند. حفظ تعادل ایستا نیاز به هماهنگی و یکپارچگی اطلاعات حسی با سیستم حرکتی دارد. هدف از این مطالعه، مقایسه تعادل ایستا در بین کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی و بررسی مقایسه ای تأثیر سازماندهی حسی و اثر هر یک از منابع حسی بر تعادل ایستای کودکان با اختلال هماهنگی رشدی و عادی می باشد. بدین منظور 20 کودک 6-12سال با اختلال هماهنگی رشدی و 20 کودک عادی همسن به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. از تست رشد حرکتی بروینینکز-اوزرتسکی و یک چک لیست (که رفتار کودک را توسط معلم یا والدین ارزیابی میکند)، برای شناسایی کودکان دارای مشکل هماهنگی حرکتی استفاده شد. دو نوع از اطلاعات از طریق سیستم بینایی (چشمها باز، چشمها بسته ) و دو نوع اطلاعات از طریق سیستم حس عمقی (سطح اتکای ثابت و قابل کنترل) به صورت 4 حالت تجربی با منابع حسی مختلف ایجاد شد. تعادل ایستا بوسیله دستگاه فورس پلیت کیستلر به مدت 30 ثانیه و بوسیله سطح نوسان مرکز فشار اندازه گیری شد. نتایج حاصل نشان داد که کودکان با اختلال هماهنگی رشدی به شکل معنی داری در تعادل ایستا در دو شرایط حسی چشم باز (P=0/01 ) و بسته (P=0/01) روی سطح فومی از گروه کنترل ضعیف تر بودند و در بقیه شرایط حسی از نظر آماری تفاوت معنی داری بین تعادل ایستای کودکان با اختلال هماهنگی رشدی و گروه کنترل دیده نشد. در کارایی هر یک از سیستم های حسی، وقتی که به عنوان منبع اصلی درون داد حسی باشند نیز از نظر آماری تفاوت معنی داری بین گروهها مشاهده نشد (بیناییP=0/49، دهلیزی P=0/57و سیستم عمقیP=0/16 ). نتایج حاصل نشان می دهند که کودکان با اختلال هماهنگی رشدی با تغییر منبع اطلاعات حسی با مشکلات زیادی مواجه شده و این مشکلات احتمالاً بیشتر مربوط به نقص در سازمان دهی حسی است تا اینکه هر یک از این سیستم های حسی دارای نقص باشند.
- Abstract
- The development of static balance is a basic characteristic of normal motor development. Children with Developmental Coordination Disorder (DCD) often fail this item. Maintenance of standing balance requires that sensory inputs be organized with the motor system. The purpose of this study was to compare the static balanc in children with developmental coordination disorder with those of non-DCD children. The Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency—Short Form (BOTMP-SF) and a checklist for the teacher or parent to assess their child’s behavior was used to identify children with motor coordination deficits. We also compared the influence of sensory organization and each sensory input on the standing stability between a group of 20 children 6-12years old, with DCD and an age- and gender-matched control group of 20 children. Two types of visual inputs (eyes open, eyes closed) and two types of somatosensory inputs (fixed or compliant foot support) were varied factorially to yield four sensory conditions. Standing balance was measured with a Kistler force plate for 30 s and expressed as the center of pressure sway area. The results showed that the standing balance of the children with DCD was significantly poorer than that of the control children under two sensory conditions open(p<0/01) and close eyes(p<0/01) on foam. On the other sensory conditions, standing balance of the children with DCD was not differed significantly than that of the control children. The effectiveness of an individual sensory system, when it was the dominant source of sensory input, did not significantly differ between the groups [visual(p<0/49) vestibular system (p<0/57) proprioceptive (p<0/16)] The results suggest that children with DCD experience more difficulty coping with altered sensory inputs, and that such difficulty is more likely due to a deficit in sensory organization rather than compromised effectiveness of individual sensory systems.