عنوان پایان‌نامه

تجربه گرایی هیوم از نظرپدیدارشناسی هوسرل



    دانشجو در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تجربه گرایی هیوم از نظرپدیدارشناسی هوسرل" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 6010;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38081
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مرداد ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    محسن جهانگیری
    دانشجو
    عابد کانور

    مولف در این رساله کوشیده نقد پدیدارشناختی هوسرل از تجربه‌گرایی هیوم را به طور مختصر مورد بررسی قرار دهد. در این بررسی، سه هدف عمده مورد توجه بوده است که هر کدام ارتباطی درونی با یکدیگر دارند: در وهله اول مولف کوشیده روایتی نقادانه از فلسفه هیوم عرضه کند و امکانات پدیدارشناختی نهفته در آن را مورد توجه قرار دهد. در عین حال تلاش شده شباهت‌های نظام‌مند موجود میان فلسفه‌های هیوم و هوسرل تحلیل شوند و در همان حال نقطه تمایز آن‌ها (که همان نظریه انتزاع و تصورات کلی باشد) مورد تاکید قرار گیرد. در نهایت نیز قصد بر آن بوده که ایده پدیدارشناختی تکوینی هوسرل متاخر مورد توجه قرار گیرد و نشان داده شود که فهم درخور این پدیدارشناختی، در گرو آگاهی از نظریه‌های تجربه‌گرایانه هیوم بوده که توسط هوسرل اتخاذ شده‌، گسترش یافته و در برخی موارد حتی کاملا متحول شده‌اند.
    Abstract
    In this work the author has tried to present a brief exposition of Husserlian phenomenological critics of Hume’s empiricism. In doing this, he had in mind a three-fold purpose. He wanted to give a critical interpretation of Humean philosophy and expose its potentially phenomenological aspects; he tried to show the programmatic similarity between the philosophies of Husserl and Hume, insisting on their very core of divergence (i.e. theory of abstraction and general concepts); he wanted to thematize the idea of genetic phenomenology which is articulated in the works of late Husserl and whose true comprehensive understanding culminates in Humean empiristic theories that are adopted, developed and even transformed by Husserl.