عنوان پایان‌نامه

تاثیر اجرای یک دوره برنامهی تمرین مهارتهای روانشناختی PST بر روی مهارتهای ذهنی منتخب وعملکرد ورزشی تکواندو کاران نوجوان زن تیم ملی ایران




    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 727;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44864
    تاریخ دفاع
    ۱۸ اسفند ۱۳۸۸
    دانشجو
    یاسر خنجری
    استاد راهنما
    الهه عرب عامری

    هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر اجرای یک دوره برنامه تمرین مهارت های روانشناختی ( PST) بر مهارت های ذهنی منتخب و عملکرد تکواندوکاران نوجوان زن تیم ملی ایران در سال 1388 می باشد. تحقیق حاضر از نوع آزمایشی و طرح پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل است. بدین منظور، تعداد 22 نفر ( زن ) از دعوت شدگان به اردوی تیم ملی تکواندو در رده ی نوجوانان جهت شرکت در مسابقات آسیایی کیش، به طور تصادفی به دو گروه کنترل (10 نفر) و آزمایش (12 نفر) تقسیم شدند. سپس هر دو گروه در پیش آزمون، پرسشنامه OMSAT-3 به منظور ارزیابی مهارت های ذهنی و چک لیست محقق ساخته به منظور ارزیابی عملکرد را تکمیل کردند. بر اساس اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ها در پیش آزمون و با توجه به ضعف آزمودنی ها در مهارت های واکنش به استرس، کنترل ترس، تمرکز و بازیافت تمرکز از یک بسته ی تمرینی که شامل (هدف گزینی، آرام سازی، تصویرسازی و الگوی کپ) بود به عنوان برنامه PSTاستفاده شد. بعد از 4 ماه برنامه PST از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آزمون آماری تی مستقل (t-test) مورد برسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش در مهارت های واکنش به استرس، تمرکز و بازیافت تمرکز پس از اجرای یک دوره برنامه PST تفاوت معنی دار وجود دارد(P<0/05). اما بین مهارت کنترل ترس در گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنی دار یافت نشد(P>0/05). در نهایت، نتایج نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش در عملکرد ورزشی پس از اجرای یک دوره برنامه PST تفاوت معنی دار وجود دارد ( P<0/05).
    Abstract
    The purpose of current study is to consider a course of doing psychological skills training (PST) program on chosen mental skills and the performance of teenager female taekwondo athletes of Iranian national team in 2009. The current study is in tentative type and pre and post test design with control group. To do this 22 people (female) among invited people to the camp of taekwondo national team in teenager level for participation in Asian competition of Kish were randomized and then were separated into two groups of control (10) and experimental(12). Then both of them completed the OMSAT-3 questionnaires in pre-test stage, so that to be evaluated from the view of mental skills and making check list for performance evaluation. According to gained results of questionnaires in pre-test stage and based on subjects weakness in skills of reaction to stress, fear controlling, concentration and re-concentration , an exercise package of purposing, goal setting, relaxation, imagery and cope model was used as PST program. After 4 months PST program of both groups was performed. Collected data was considered by independent statistical t-test. The results of this study showed that there is a significant difference between control and experimental groups in skills of reaction to stress, concentration and re-concentration after doing a course of PST program (P < 0.05). But there was no significant difference between these two groups in skill of fear controlling (P > 0.05). At last the results showed that there is a significant difference between control and experimental groups in performance after doing a course of PST program (P < 0.05).