عنوان پایاننامه
بررسی میزا ن رضایتمندی تماشاچیان لیگ برتر فوتبال از ارائه خدمات گوناگون (نمونه مورد مطالعه ورزشگاه یک صد هزار نفری آزادی)
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 722;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44780
- تاریخ دفاع
- ۱۹ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- محمد بختیاری
- استاد راهنما
- سیدنصراله سجادی
- چکیده
- بقاء فوتبال به عنوان پر طرفدارترین ورزش دنیا و همچنین ایران و درآمدهای کلان آن، به رضایتمندی تماشاچیان در ورزشگاه ها بستگی دارد. هدف از انجام این پژوهش « بررسی میزان رضایتمندی تماشاچیان لیگ برتر فوتبال از ارائه خدمات گوناگون» به منظور بدست آوردن عوامل موثر بر رضایت تماشاچیان فوتبال درلیگ برتر می باشد. تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. اعتبار پرسشنامه توسط اساتید و متخصصین مربوط تعیین و تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و با (P=0/930) مورد تأیید قرار گرفت. تعداد نمونه براساس جدول مورگان تعیین شد. حجم جامعه آماری در زمان انجام پژوهش 384 نفر بود. جهت آزمون فرضیه های تحقیق از آمار استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS و از آزمون ناپارامتریک دو جمله ای (Binomial) استفاده گردید. پرسشنامه ها در طی 6 بازی در ورزشگاه آزادی توزیع شد. داده ها با استفاده از آماره های توصیفی از جمله میانگین، انحراف استاندارد و جداول فراوانی و آماره استنباطی آزمون ناپارامتریک دو جمله ای (Binomial) تجزیه و تحلیل شد. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که جدول فراوانی مربوط به توزیع متغیر «سن»در بین تماشاچیان نشان می دهد که بیش از 90 درصد مشتریان ورزشگاه آزادی را تماشاچیان نوجوان و جوان تشکیل می دهد. در متغیر «شغل» از مجموع 384 پاسخگوی تحقیق، دانشجویان با نزدیک به 50 درصد از کل نمونه یعنی 48 درصد بزرگترین گروه از مشتریان ورزشگاه آزادی به شمار می آیند. مطابق با برون دادهای مربوط به متغیر «سطح تحصیلات»، پاسخگویان دارای درجه تحصیلی کارشناسی با 48 درصد از کل جمعیت نمونه بزرگترین گروه از تماشاچیان ورزشگاه آزادی را به خود اختصاص داده اند.« محل سکونت» 68 درصد از جمعیت نمونه تهران و 31 درصد نیز شهرستان بوده است. میزان رضایتمندی تماشاچیان از ارائه خدمات در ورزشگاه آزادی در بازه 0 تا 100 در حدود 21 تا 47 در نوسان است که نشانگر سطح «ضعیف» رضایت از طرف پاسخگویان است. همچنین میزان رضایت مندی تماشاچیان در حوزه مدیریت در حد فاصل 0 تا 100 بین ارزش آماره ای 22 تا 48 در نوسان است. میزان رضایت مندی تماشاچیان در حوزه اجرایی نیز در حد فاصل 0 تا 100 بین ارزش آماره ای 19 تا 49 در نوسان است. در نهایت میزان رضایت مندی تماشاچیان در حوزه فیزیکی (کالبدی) در حد فاصل 0 تا 100 بین ارزش آماره ای 19 تا 49 در نوسان است. بنابراین بر اساس معیارهای کیفی سازی برون دادهای آماری متغیر رضایت و هر سه بعد آن می توان گفت که میزان رضایت تماشاچیان از ارائه خدمات در ورزشگاه آزادی در حد ضعیف ارزیابی شده است.
- Abstract
- Soccer is one of the most favored sport in Tehran.in the world in which Iran is no exception.Herce ‚spectator’s satisfaction can be a factor influencing income produced through it in stadiums and clubs.The pupose of the present research is to consider the spectator’s satisfaction degree in terms of soccer premier leage in Tehran regarding various services renderd to meet their expectations and satisafaction.The study is of descriptive and survey type for which researcher made questionnaire was conducted.Its validity confirmed by the respective faculty professors,In addition ,its reliability verified using Cronbach alpha (p=0.930).The sample number determined based on Morgan table.Our statistical population was 384.To test the research hypotheses,we applied inferential statistics using SPSS software and binominal Non-parametric test .The questionnaires were handed out among spectators within 6seperate matches.Then they were analyzed nsing descriptive statistics like mean ,standard deviatinn and frequency table as well as binominal non-parametric test namely,inferential statistic. The results show that over 90%of the Azadi stadium’s spectators were teenagers and adolescents.Regarding job variable‚approximately 50% of customers in the Azadi stadium were the university students. Considering job variable,48%of the spectators adolescents.Based upon the education variable ,48%had B.A degree.Inaddition ,48%and 31%of them were living in Tehran and other cities,respectively .The spectator satisfaction ratings as for services fluctuated between 21- 24 (0-100)which reflected their dissatisfaction.Also ‚they rated stadium management as22-48.Their satisfaction with administrative domain was 19- 49 and finally,they rated stadium’s physical .Structure as 9- 49.So ‚based upon qualifying factors of the statistical output regarding satisfaction variable and its 3 dimensions‚It can be said that spectators regarded the services rendered in Azadi stadium as unsatisfactory and weak.