نسبت برابری ونا برابری در نظام اموزشی
- رشته تحصیلی
- جامعه شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47801;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4205
- تاریخ دفاع
- ۳۰ آذر ۱۳۸۹
- دانشجو
- محسن صبوریان
- استاد راهنما
- حسین کچوئیان
- چکیده
- چکیده در این تحقیق برآنیم تا با سنجشِ نظریِ نسبتِ بینِ برابری و نابرابری در نظریه? عدالتِ اجتماعی بهطورِ عام و عدالتِ آموزشی به طورِ خاص، به این پرسشِ تجربی پاسخ دهیم که سازمانِ ملیِ پرورشِ استعدادهایِ درخشان (سمپاد) در ایران، چه نسبتی با عدالتِ آموزشی دارد. عمده تأکید ما در این پژوهش نسبتسنجیِ نظری بینِ عدالت، برابری و نابرابری است و از باب محکزدنِ یافتههایِ نظریِ تحقیق، به یک پژوهشِ موردیِ تجربیِ درباب نهادی آموزشی در ایران دست زدهایم. برایِ این کار پس از انتخاب روشِ پژوهش در بخش اولِ تحقیق، یعنی روشِ تاریخی-مقایسهای برای قسمتِ نظری و موردپژوهی برای قسمتِ تجربی، پژوهش را در سه بخشِ مجزای دیگر دنبال کردهایم. دو بخش دوم و سوم به رویکرد نظری به مسئله و بخشِ چهارم نیز به پژوهشِ موردی اختصاص دارد. در بخشِ نظریِ تحقیق، تقسیمی بین نظریات سنت و تجدد قائل شدهایم و به عنوان مواردی از نظریه? عدالتِ سنتی از افلاطون، ارسطو و فارابی نام بردهایم. در این بخش نشان داده شده که علیرغمِ تفاوتهایی در اندیشه? سیاسی-اجتماعیِ این متفکرین، سرشتِ واحدی بر ساختارِ نظریاتِ آنها حاکم است. همه? این متفکرین با قائل شدن به مفهومِ سعادت و خیریتِ اعلایِ آن، عدالت را در نسبتِ با این مفهوم غایتگرایانه فهم میکردند. آنها به دلیلِ اعتقاد به سرشتِ نابرابرِ بشر، عدالت در مفهومِ توزیعیِ آنرا اساساً مرادفِ با برابری تلقی نمیکردند و صورتِ واحدی که بر نظریه? همه? آنها حکمفرماست، «اعطاءِ به هرفرد به قدرِ شایستگی اوست». در سویِ دیگر نظریاتِ متأخرِ عدالت با تأکید بر نظریه? رالز و منتقدین او را مورد بررسی و سنجش قرار گرفته است. در این بخش پس از مروری به پیشینه و استلزاماتِ لیبرالیسم و یک نظریه? لیبرالیِ اخلاقی، به تفصیل به بیان نظریه? عدالتِ رالز و پیشفرضهایِ فلسفی و اخلاقیِ آن پرداختهایم و تأکید او بر نابرابری و تفاوت را مورد توجه قرار دادهایم. نهایتاً به بررسی نسبتِ بین عدالت، برابری و نابرابری در مورد سمپاد پرداختهایم و درباب نظریه? عدالتِ مقومِ سمپاد، با تکیه بر نظریاتِ عدالتِ سنت و تجدد، و با توجه به نظرِ مؤسسین و مدرسینِ این سازمان، نظریه? عدالتِ سنت را توجیهگرِ نابرابریِ آموزشیِ عادلانهای دانستهایم که بهنوعی قرینِ نظامِ آموزشی سمپاد است.
- Abstract
- Abstract In this research, we intend to investigate the relation between “The National Organization for Development of Exceptional Talents” (SAMPAD/NODET) with educational justice, through the theoretical measurement of the relationship between equality and inequality in social justice theory in general, and educational justice theory in particular. After choosing our research method in the first section of the research, which is composed of a historical comparative method for the theoretical part and a case study for the imperical part, we went through the research in three other parts. The second and third parts are the theoretical approach to the question and the fourth part includes a case study. In the thorical part, we divided the theories into traditional and modern, studying the ideas of Plato, Aristotle and Farabi in the traditional theory of justice, and Rawls in the modern theory. As for the first group, we showed that in spite of the differences between the socio-political thoughts of these thinkers, their theories have the same nature. They all believed in the concept of happiness and it’s supreme goodness and understood justice in it’s relation with this teleological concept. By believing in an unequal nature of the human kind, they did not understand justice as equality in distributive meaning and the single aspect of their theory is “awarding each person as much as his aptitude”. On the other side, we had a thorough look at Rawls’ theory of justice and its critics. For this, we first examined Liberalism, its history and necessities for a theory of justice. After that, we studied Rawls’ A Theory of Justice and its implications for our subject, equality and inequality. Finally we investigated the relation between SAMPAD and educational justice and tried to show the justice theory, modern or traditional, which justifies SAMPAD, through deep interviews by its founder and staffs.