عنوان پایان‌نامه

بررسی مقایسه ای و پهنه بندی زمین لغزش با استفاده از مدل ahp



    دانشجو در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی مقایسه ای و پهنه بندی زمین لغزش با استفاده از مدل ahp" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44699;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1480
    تاریخ دفاع
    ۲۶ اسفند ۱۳۸۸

    چکیده : یکی از انواع فرایندهای حرکات دامنه¬ای که خسارت¬های مالی وجانی فراوانی را بر زندگی انسانها وارد می نماید پدیده زمین¬لغزش می باشد. جاده هراز یکی از شاه¬راه¬های ارتباطی پرتردد بوده و بعلت قرار گرفتن در منطقه¬ای کوهستانی، زمین¬لغزش¬های متعددی در این مسیر اتفاق افتاده است . اگر چه پهنه¬بندی خطر زمین لغزش در طول جاده هراز صورت گرفته (امام¬زاده هاشم- گزنک)، ولی با توجه به وقوع زمین¬لغزش¬ها در طی سالیان اخیر ، لزوم بازنگری در پهنه¬بندی خطر زمین¬لغزش در این محور ارتباطی ضروری می¬باشد. منطقه مورد مطالعه با وسعت 145.2 کیلومتر مربع در امتداد جاده هراز و در جنوب استان مازندران واقع شده است. به این منظور ابتدا لایه های اطلاعاتی عوامل مهم تاثیرگذار در وقوع این پدیده از قبیل سنگ شناسی،شیب، جهت شیب،فاصله از آبراهه،فاصله ازگسل و کاربری اراضی تهیه ورقومی شدند.سپس با استفاده از مدل AHP و LNRF متغیر¬های اصلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته¬اند و وزن هر یک از عوامل تعیین گردید.در نهایت نقشه پهنه بندی خطر زمین لغزش با ادغام لایه های مختلف وزنی در مدل AHP و LNRF حاصل شده است. یافته¬های تحقیق حاکی از آن است که دو عامل شیب وسنگ شناسی به عنوان عوامل اصلی و تأثیرگذار در وقوع زمین¬لغزش¬ها در منطقه مورد مطالعه می¬باشند. با استفاده از روش نسبت تراکمی (Dr)و جمع کیفی (Qs) مدلهای مذکور مورد ارزیابی قرار گرفتند، و نتایج نشان می¬دهد که مقدار Qs برای مدل LNRF 1.585 و برای مدل AHP 0.687 می باشد. بنابراین مدل LNRF به جهت کارایی بیشتر مدلی مناسب جهت پهنه بندی خطر زمین¬لغزش می باشد. واژه های کلیدی: زمین لغزش، پهنه بندی خطر، مدل AHP، مدل LNRF، جاده هراز
    Abstract
    Abstract One of the most important events which have catastrophic financially and death effects is the land slide, the Haraz road is considered as a very high traffic roadway in a mountainous region, facing of numerous landslides. although the danger zoning was done along this road previously (Emamzadeh Hashem and Gazanak)according to the recent the landslides The need for rezoning is a necessity ,the area of study is 145.2 km2 along the Haraz road , located in the south part of Mazandaran province .to do this research first of all the important layers of effective factors in happening the landslide event were added, the layers of lithology ,slope ,slope distance, distance from the rivers or streams , the distance from the faults and the land use was prepared and were digitized .at the end different weighting values of the layers were determined through analyzing the main factors by AHP and LNRF models .and the final zoning map was prepared .the results shows the two factors of slope and lithology are the most significant factors in happening the landslides, the utilized models were assessed by the methods of (Dr) and (Qs), the Qs value for the model of LNRF was 1.585 and for the model of AHP it was 0.687.thus the LNRF model is assessed as a more efficient model for zoning the landslide danger. Key word: land slide, the danger zoning, AHP model, LNRF model, haraz road