عنوان پایان‌نامه

رابطه بین خلاقیت و راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی در فراگیران بزرگسالان



    دانشجو در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه بین خلاقیت و راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی در فراگیران بزرگسالان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57710
    تاریخ دفاع
    ۲۹ خرداد ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    رضوان حکیم زاده

    چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خلاقیت وراهبردهای یادگیری زبان در فراگیران بزرگسال انجام گرفت.بدین منظور نمونه ای به تعداد 224 فراگیر بزرگسال دوره پیش دانشگاهی در دو جنس(زن 124ومرد100)با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.از آزمودنی ها خواسته شد که مقیاس راهبردهای یادگیری زبان(SILL)ومقیاس خلاقیت را تکمیل کنند. نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین راهبردهای حافظه با سه مولفه خلاقیت سیالی،بسط وابتکاررابطه معناداراست. بین راهبردهای شناختی با مولفه انعطاف پذیری رابطه معنادار است وهمچنین بین راهبردهای فراشناختی با سه مولفه خلاقیت سیالی،بسط وابتکاررابطه معناداراست.همچنین نتایج نشان داد تنها بین جنیست وراهبردهای فراشناختی ومولفه های سیالی،بسط وانعطاف پذیری رابطه معنادار است .نتایج تحلیل واریانس نیز نشان داد که بین راهبردهای فراشناختی ،عاطفی وشنا ختی برحسب جنسیت وچهارمولفه خلاقیت رابطه وجوددارد. نتایج رگرسیون نشان داد که تنها مولفه بسط در پیش بینی راهبردهای فراشناختی ومولفه سیالی درپیش بینی راهبردهای جبرانی ومولفه انعطاف پذیری در راهبردهای شناختی نقش دارد.دیگرهای یافته های تحقیق حاکی از این بود زنان نسبت به مردان تمایل بیشتری به کاربرد راهبردهای فراشناختی دارندومردان درکاربرد راهبردهای عاطفی تمایل بیشتری از خود نشان دادند. نتایج پژوهش حاکی از این بود که عوامل مستقل تأثیر اندکی در کاربرد راهبردهای یادگیری دارند. واژه های کلیدی:راهبردهای یادگیری زبان،خلاقیت،یادگیری شناختی،آندراگوژی
    Abstract
    Abstract This study aimed to investigate the relationship between creativity and language learning strategies for adult learners. Attaining this purpose, a sample consisting of 224 adult learner in pre-university level, both male and female (124 and 100, respectively) was selected using multi-staged clustering sampling method. Subjects were asked for completing the Strategy Inventory for Language Learning (SILL) and creativity scale. The results of Pearson correlation analysis showed that there is a meaningful relationship between mental and meta-cognitive strategies, and these three components: fluid creativity, expansion and innovation and cognitive strategies have only meaningful relationship with flexibility component. Also, the results indicated that only there is a meaningful relationship between sexuality, meta-cognitive strategies and fluid components, and expansion and flexibility. The results of variance analysis represented that there is a relationship based on sexuality between meta-cognitive, affective and cognitive strategies, and 4 creativity components and regression results showed that expansion component to predict meta-cognitive strategies, fluid component to predict compensation strategies and flexibility component in cognitive strategies play their roles. Other study findings indicated that women, in comparison with men, had more tendencies to use meta-cognitive strategies and men tended more to use affective strategies. The results indicated that independent factors have little influence on using language learning strategies. Keyword:language learning strategies,cognitive learning,creativity,Andragogy