عنوان پایان‌نامه

تعارضات اخلاقی در پزشکی



    دانشجو در تاریخ ۰۹ آذر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تعارضات اخلاقی در پزشکی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه و حکمت اسلامی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1946ف
    تاریخ دفاع
    ۰۹ آذر ۱۳۸۹
    دانشجو
    منصوره مدنی
    استاد راهنما
    احد فرامرز قراملکی

    چکیده تعارضات اخلاقی یکی از مهم¬ترین مسائل اخلاقی پزشکان است که در طی فعالیت حرفه‌ای آنان، به کرات رخ میدهد و در صورتی که پزشک، توانایی و مهارت کافی برای مواجهه با آن را کسب نکرده باشد، ممکن است به سمت رفتارهای غیراخلاقی سوق داده شود. روشن شدن ابعاد مختلف این معضل اخلاقی، از یک سو پزشکان را در رفع بلاتکلیفی حاصل از مواجهه با یک تعارض اخلاقی یاری می¬دهد و از سوی دیگر، زمینه را برای پژوهش¬های بیشتر و سیاست گذاری¬های علمی¬تر فراهم می¬آورد. مکاتب اخلاقی مختلف، به شیوه¬های گوناگونی با تعارضات اخلاقی مواجه شده‌اند. ساختار برخی از نظریه‌‌‌‌های اخلاقی به گونه‌ای است که با مشکل تعارض اخلاقی مواجه نمی-شوند و یا به سادگی آن را رفع می¬کنند، ولی نظریه‌هایی که قائل به اصول اخلاقی متعدد هستند، بطور جدی با مشکل تعارض اخلاقی روبرو هستند. این نظریه ها که اکثریت مکاتب اخلاقی را شامل می¬شوند، از راه¬های گوناگونی مانند رتبه¬بندی اصول، قائل شدن به استثنا، تکیه بر شهود و حتی انکار امکان وجود تعارض، در صدد توجیه مسئله برآمده¬اند. متخصصان اخلاق زیستی، درپی ارائه یا دفاع از یک نظری? خاص نیستند، بلکه دغدغ? اصلی آنان، حل تعارضات اخلاقی، در عرصه¬ی فعالیت¬های حرفه¬ای پزشکان و تسهیل در امر تصمیم‌گیری¬های اخلاقی آنهاست. از این رو آنان در اغلب موارد، تلاش کرده‌اند تا با تلفیق مناسبی از مکاتب اخلاقی گوناگون، به یک راه حل کاربردی و مفید دست یابند و بدین منظور، مدل¬های تصمیم¬گیری متعددی را ارائه کرده¬اند که هیچ¬یک پاسخگوی همه¬ی مشکلات اخلاقی پزشکان نیست. بر خلاف تعارضات اخلاقی‌ای که در فلسف? اخلاق مورد بحث قرار می¬گیرند، بیشتر تعارضاتی که در حوزه¬ی اخلاق کاربردی، مطرح می¬شوند، تعارضات واقعی نبوده و در واقع، تعارض‌نما هستند و بلاتکلیفی فرد تصمیم‌گیرنده، پس از لحاظ کردن همه¬ی جوانب یک موقعیت خاص، برطرف می¬گردد. توجه کردن به جزئیات موثر در حل مسئله، خود راهکار مهمی است که مهارت پزشک را می¬طلبد و از مهم¬ترین مراحل حل یک تعارض به شمار می‌آید. حل تعارضات اخلاقی پزشکان، بدون کسب مهارت در حل این تعارضات، امکان¬پذیر نیست و تسلط در بکارگیری یک مدل تصمیم‌گیری، می¬تواند جزئی از این مهارت‌آموزی باشد. بعلاوه، تلاش¬های فردی پزشکان، به تنهایی برای کسب این مهارت کافی نیست، بلکه اولا به پژوهش-های فلسفی و روا
    Abstract
    Abstract Ethical dilemmas are tes of the most important ethical problems, which occur frequently during the professional affair of physicians. If physicians have insufficient skill and ability to encounter whit dilemmas, they may tend to behave unethically. Appearing different aspects of the ethical dilemmas, not only help physicians to solve the ethical paradox, but also provide the good conditions for more scientific policy and researches. Various ethical schools encounter with ethical dilemmas in different ways. Structure of some theories does not deal with the ethical dilemma or even easily ignore it. But the multi principal-based theories engage seriously in ethical dilemmas. These theories that encompass majority of ethical theories, try to resolve the ethical dilemmas in various methods, as ranking the principals, making an exception, applying the intuition, and even ignoring the possibility of dilemmas. Bioethicists are not concerned with supporting an especial idea, but they are interested in finding a practical way of medical and ethical problem solving. Therefore they may combine different kinds of theories, and offer several models of ethical decision making, none which can resolve all physicians’ ethical problems. Unlike the ethical dilemmas, argued in theoretical ethics, most of the dilemmas in applied ethics are false dilemmas that could be eliminated by considering the various aspects of a special situation. Paying attention to details, which are effective in problem solving, is a main guideline, which requires physicians’ skill as a vital step in resolving dilemmas. Resolving medical ethical problems is possible just by sufficient skill learning. Applying an appropriate ethical decision making model, is a part of this skill. Besides, physicians’ individual attempts is not sufficient to learning this skill, , but the things that are needed are first, numerous philosophical and psychological researches, and secondly, scientific policies in t