عنوان پایان‌نامه

نقش کعب الحبار در تحولات فرهنگی - سیاسی و اجتماعی نیم قرن اول اسلام



    دانشجو در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش کعب الحبار در تحولات فرهنگی - سیاسی و اجتماعی نیم قرن اول اسلام" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1997ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51511
    تاریخ دفاع
    ۲۹ آذر ۱۳۸۹

    کعب الاحبار یک عالم یهودی بوده که در روزگار خلیفه دوم اسلام آورده است . وی تاثیر شگرفی در امور فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مسلمین داشته است ؛ از این رو واکاوی شخصیت و نقش او در این حوزه ها لازم است . وی پس از اسلام آوردنش اخبار و اقوال زیادی را که غالب آنها اسرائیلیات است وارد اسلام کرد .او در سایه اعتماد خلفای دوم، سوم و معاویه و توجه توده مسلمانان توانست اقدامات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بیشماری انجام دهد . در باره وثاقت کعب الاحبار، عده ای از همان عصر نخست و از روزگار حیاتش، تردید های جدی داشته اند. نسل صحابه و تابعین و بعدها دیگر محدثان و مولفان روزگاران مطالب متفاوتی در باره وی گفته اند. به رغم آن که بسیاری از کتابهای حدیث‌، تفسیر و تاریخ اخبار وی را نقل کرده اند، با گذشت زمان، این تردید ها پررنگ تر و جدی تر می گردد‌. معضل اساسی در باره وی نقلهایی است که از آثار اهل کتاب و به خصوص تورات ومتون یهودی دیگر دارد؛ نقلهایی که از طریق وی در متون اسلامی به خصوص تواریخ و تفاسیر وارد شده و آنها را اسرائیلیات می نامند. موضوعی که در باره آن به خصوص طی سالیان اخیر مطالب زیادی نوشته شده است.او علاوه بر این، شاگردانی پرورش داد که هر یک سهم عمده ای در اشاعه اسرائیلیات داشته اند.در بعد سیاسی نیز در جهت تقویت حکومت خلفای دوم، سوم و معاویه و جلوگیری از خلافت امام علی (علیه السلام)تلاش کرد . در حوزه اجتماعی نیز، او سرپرستی حجاج و شرکت در جنگ با روم و تشویق سربازان را در کارنامه دارد .
    Abstract
    Abstract Ka'b al-Ahbar was a Jewish scholar who converted to Islam during second kalif's era. He has exerted a profound influence on Muslims' cultural, political and social issues; therefore it is necessary to study his personality and his role in these realms. Subsequent to his conversion to Islam, he introduced many reports and traditions into Islam most of which are Isra'iliiat. In the shade of second and third kalif's and Muawia's trust as well as reception on the part of Muslim masses, he could carry out countless cultural, political and social measures. Some had seriously doubted his truthfulness from the very beginning. Companions and later Muslims as well as tradition narrators and writers in different eras have held different opinions about him. Although many tradition, interpretation and history books have quoted his reports, these doubts about him become more relevant and more serious with passage of time. Main challenge about him is with his quotations of works by people of the book specially Torah and other Jewish scriptures; quotations that are inserted by him in Islamic texts specially history and interpretation books which are called Isra'iliiat. Many articles have been written about them specially in recent years. He also trained students who in turn played a major role in expansion of Isra'iliiat. In political arena, he attempted to reinforce second and third kalif's and Muawia's governments and impeded Imam Ali (Peace be upon him) from Khilafah. In cultural domain, he presided over Hajj carevans , participated in the war against Rome and encouraged soldiers. Keywords: Ka'b al-Ahbar, Jews and Islam, Isra'iliiat, jews converts to Islam