بررسی رابطه میان استفاده از اینترنت توسط نوجوانان و نفوذ آنها در فرآیند تصمیم گیری خرید خانواده
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48083
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- سیدحسین حمیدی عدلی
- استاد راهنما
- حسن زارعی متین
- چکیده
- ظهور فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی همچون اینترنت، شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو و بازارهای مجازی، فعالیت¬های اجتماعی خانوارها و به ویژه الگوهای تصمیم¬گیری خرید و مصرف آنها در بازار را دگرگون ساخته است. همسو با این تغیرات، به عقیده صاحبنظران گسترش اینترنت وافزایش دسترسی و استفاده نسل جوان و نوجوان از آن، از یک سو منجر به تسریع در آهنگ تکامل و رشدمهارتهای اداراکی، اجتماعی و ارتباطی کودکان و نوجوانان شده است و از سوی دیگر، شکاف شناختی و مهارتی فرزندان در مقایسه با والدین عمیق شده است که این امر بر میزان و نحوه تاثیرگذاری آنها بر تصمیم گیری خرید خانواده به خصوص در مراحل جستجو، پردازش و ارائه اطلاعات، تاثیری انکار ناپذیر گذاشته است. در این تحقیق جهت بررسی رابطه میان استفاده از اینترنت در بین نوجوانان و نفوذ آنها در فرآیند تصمیم گیری مربوط به خرید در شهر قم با توجه به محدودیت های تحقیق، از طریق ابزار پرسش نامه سعی شده است که موضوع فوق مورد بررسی و تجریه و تحلیل قرار گیرد. جهت بررسی نحوه استفاده نوجوان از اینترنت ، پارامترهای میزان استفاده، میزان لذت بردن از استفاده و استفاده برای اهداف گوناگون از یک طرف و جهت تصمیم گیری خرید، خرید کالاهای مربوط به خانواده و یا خرید کالاهای مربوط به نوجوان به صورت 6 فرضیه تفکیک شده و مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل از دیدگاه نوجوان و والدین و مجموع نظرات بررسی شده نشان داد که بین میزان استفاده نوجوانان از اینترنت و نفوذ آنها در فرآیند تصمیم گیری خرید خانواده و خرید خود ارتباط معنا داری وجود دارد. همچنین بین میزان لذت از کار با اینترنت توسط نوجوانان و نفوذ آنها در فرآیند تصمیم گیری خرید کالاهای مربوطه به خانواده ارتباط وجود دارد ولی بقیه فرضیات مورد قبول قرار نگرفت. در این تحقیق عوامل دیگری مانند اینترنتی بودن، جنسیت و... به عنوان نتایج فرعی تحقیق مورد بررسی جداگانه قرار گرفت.
- Abstract
- A study on the relationship between using internet by teens and its impact on family's shopping decision making Abstract The emergence of new communication and information technologies such as internet, social networks, search engines and virtual markets have changed family's social activities and their shopping's and consumption's patterns. Along with these changes, scientists believe that the growth of internet accessibility among youth and teenagers from one hand leads to an immediate increase in the development of teenager's conceptual, social and communicative talents and in the other hand, there appeared a gap between parents and their children's cognitive potentials and skills. These influences the way families decide on shopping goods and the rate they shop, specifically in finding, processing and presentation of information. This research paper is to study the relationship between using internet by teenagers and their influence on the process of shopping's decision making through families in Qom. Considering the limitations of this research, the questionnaires were used for gathering data. The way and the rate teenagers uses internet, how joyful is using internet for them and which aims they satisfy by using internet, deciding on shopping for family or themselves, were some categories which studied through six different hypotheses in this research. Analyzing teenagers and parent's point of views and all of the related views in general, shows that there is a significant relationship between the rates teenagers use internet and their influence on the family's shopping decision making and their own shopping, as well. Also, there exists a relationship between how much is joyful using internet for teenagers and how much they change family's decisions on shopping necessary goods. The other hypotheses were not confirmed through this study. Some other factors such as shopping by internet, gender and so on were studied as a marginal result of research, too.