عنوان پایان‌نامه

مبانی معرفت شناختی ماهیت سیاسی غرب از دیدگاه ایت اله خامنه ای



    دانشجو در تاریخ ۳۰ آذر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مبانی معرفت شناختی ماهیت سیاسی غرب از دیدگاه ایت اله خامنه ای" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47804;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1898ف
    تاریخ دفاع
    ۳۰ آذر ۱۳۸۹

    تمدن غربی با توجه به پیشرفتهایی که داشته ،توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. بنابراین شناخت ماهیت سیاسی غرب برای جوامع دیگر خصوصا جوامع اسلامی بسیارمفید و راهگشا خواهد بود. به دلیل اینکه جوامع اسلامی را از وجوه منفی آن حفظ می‌کند. شناخت غرب با رویکرد و دیدگاه آیت الله خامنه ای ثمرات فراوانی را به همراه خواهد داشت چون ایشان یکی از متفکرین و روشنفکران دینی عصر حاضر می باشند. سکولاریسم که همان تفکر رایج جدایی دین از سیاست است، ازدیدگاه آیت الله خامنه‌ای مردود است وبه هیچ وجه این مشخصه و ویژگی اساسی سکولاریسم را بر نمی‌تابد و آنرا نفی می‌کند و بزرگترین اشتباه غرب را نفی معنویت می داند. ایشان لیبرالیسم را با بیان نمودهای عینی متناقض موجود درغرب به چالش می کشد و به مهمترین ویژگی آن یعنی آزادی توجه ویژه دارد و شش تفاوت اساسی بین آزادی در اسلام و آزادی در نظام لیبرالیستی را به تفکیک توضیح می دهد. ایشان آزادی را حق الهی می داند ونسبت به سوء استفاده آن هشدار می دهد. ایشان با استفاده از تعالیم و بینش اسلامی رویکرد انسان محوری اومانیسم را نفی می کند و به بیان تکریم انسان از دیدگاه اسلام می پردازد. ایشان با انتقاد از دموکراسی غربی حکومت اسلامی را مردمی ترین حکومت می داند ومهمترین تفاوت دموکراسی غربی با حکومت اسلامی را در قانونگذاری و مردمی بودن می‌داند. از نظر ایشان اگر ناسیونالیسم به معنی تاکید بر ایمان و جهان گرایی توحیدی باشد مثبت والا ناسیونالیسم را نفی می کند یعنی ناسیونالیسم مبتنی بر ملیت، خون و نژاد.
    Abstract
    Western civilization has attracted world attention duo to its progress. Therefore, understanding the political nature of west is very useful for other societies, especially for Islamic societies. This understanding can protect Islamic society from the negative aspects of Western civilization. Recognition of west civilization from the Ayatollah Khamenei’s viewpoint has very useful results because he is one of the religious thinkers and intellectuals at present time. From the Ayatollah Khamenei’s viewpoint Secularism, that is the separation of religion and politics, is rejected. He doesn’t accept the basic features and characteristics of Secularism and believes that the most important mistake that west has made is negating of spirituality. He challenges Liberalism with its conflicting aspects and has especial attention to its most important aspect, i.e. liberty, and explains six differences between the liberty in Islam and Liberal systems. He knows liberty as a divine right and warns to abuse from liberty. He rejects the human oriented approach of Humanism using the Islamic insights and instructions and explains reverence to the human from the viewpoint of Islam. He criticizes the Western democracies and believes that Islamic government is the most democratic ones. In his viewpoint nationalism if meant by monotheistic world and fait is accepted but nationalism based on nationality, race and blood is rejected.