عنوان پایان‌نامه

ارائه مدلی جهت بررسی افت بار در حمل و نقل جاده ای



    دانشجو در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه مدلی جهت بررسی افت بار در حمل و نقل جاده ای" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت صنعتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47233
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۸۹
    دانشجو
    گلاره عکاشه

    هدف از این پروژه بررسی میزان مجاز افت بار و تهیه مدلی مشخص به منظور بهینهسازی بهرهبرداری از شبکه حمل ونقل میباشد. مسئله افت بار در تجارت کشورهای در حال توسعه با توجه به رشد روزافزون اقتصادی این کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است و در همین حال اثبات خسارت وارده مربوط به افت بار صاحب کالا نیز دشوار است. بنابراین تدوین استاندارد مشخص در خصوص میزان افت بار کالا برای انواع کالاها در گونههای حمل ونقلی میتواند گره گشای مناسبی بر مشکلات به وجود آمده در این راستا باشد. در ابتدا به شناخت وضعیت موجود در زمینه استانداردهای تدوین شده در خصوص میزان افت بار کالا ، مورد بررسی قرار گرفت. به منظور شناسایی مسائل و مشکلات موجود در زمینه وضع موجود، نظرسنجیهای گوناگونی از افراد و کارکنان شاغل مستقیم و غیر مستقیم و کارشناسان متخصص در این زمینه، در خصوص مسائل مربوط به میزان و شرایط افت بار کالا در حمل و نقل صورت پذیرفت که در نهایت مشکلات و مسائل شناسایی شده، گروهبندی و الویت بندی گردید و نیازهای اصلاحی هر کدام مورد بررسی قرار گرفت. همچنین کالاها را از نظر ویژگیهای مشترک افت بار دستهبندی کردیم و دیگر شرایط و فاکتورهای تأثیرگذار بر افت بار کالا نظیر ناوگان حمل ونقل در گونههای مختلف، ، دما و رطوبت را مورد بررسی قرار دادیم. تأثیر فاکتورهای ترافیک و سرعت حمل کالا را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دادیم. در نهایت با بررسیهای صورت گرفته و نتایج حاصله از تحقیقات فصول قبل دریافتیم که مسئله افت بار کالا باعث بروز مشکلاتی مابین صاحبان کالا، شرکتهای حمل ونقلی و رانندگان گردیده است. در نهایت با مشخص شدن فاکتورهای مؤثر بر میزان افت بار کالا در فصول قبل، به تدوین مدلی برای محاسبه میزان مجاز افت بار کالا در شبکه حمل و نقل پرداختیم. تابع بدست آمده، میزان افت بار کالا را با توجه به میزان متغیرها که همان فاکتورهای تعیین شده میباشد، مشخص میکند. با توجه به اینکه تابع بدست آمده برای تعیین میزان مجاز افت بار کالا، از طریق نمونهگیری دادههای واقعی شرکتهای حمل ونقل کالا بدست آمده است، بنابراین به منظور اجرای دستورالعمل و تابع بدست آمده در میان شرکتهای حمل ونقلی، صاحبان کالا و رانندگان، پیشنهاد میگردد تابع فوق به صورت قانون و دستورالعمل اجرایی در دستگاهای مرتبط تصویب و به صورت بخشنامه به دستگ
    Abstract
    The goal of this project is considered to estimate the permissible rate of weight loses and preparing a typical model for optimizing the transmission system. it is significant that considering the problem of weight lose in commerce especially in under developing countries with a considerable economical growth, because in this venture the owners will suffer from the heavy losses, the compensation of which is very difficult. Therefore defining an specific standard rate of weight lose for different types of goods with various means of transportation could be a suitable resolving for this problem. Firstly, distinguishing the current situation with all the complied standards in the case of weight lose is of major importance. In this domain the author of the present essay has carried out a public survey among the employers and the experts – both as the direct and indirect controller of this case- and has achieved a considerable result. Ultimately the problems were identified, categorized and classified and all the improvement strategies for each of them were appraised as well. Goods were classified according to their common properties in weight lose, and other factors and criteria such as the temperature and the wetness of the environment were observed at the same time. Other criteria like traffic and the speed of transportation means were observed separately. Furthermore, the author inferred that the problem of weight lose is the main reason of the claim between the owners of the goods and the transporters. Finally with scanning the case and distinguishing the effective factors of weight lose a model had been complied to estimate the permissible rate of weight lose in transportation system. The resultant function has shown, the weight lose rate according to appraised criteria. By inference, the resulting function which is defined for measuring the weight loses is marked out by the transportation ministry/ organization. In order to persuade the transporters, derivers and the owner of the goods to follow the resulting function and the defined instruction, it is suggested that it must be approved by the ministries concerned.