عنوان پایاننامه
بررسی نقش تسهیم دانش بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48893
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- سعیده عوض زاده
- استاد راهنما
- محمد موسی خانی
- چکیده
- عدم قطعیت و پویایی محیط رقابتی جدید، پایه و اساس رقابت را تغییر داده است. امروزه در محیط متلاطم و متغیر، کارکنان یک سازمان می بایست دانش خود را به اشتراک بگذارند، زیرا دانش به مثابه منبع استراتژیک و حیاتی جهت کسب مزایای رقابتی پایدار برای سازمان به شمار می رود. تسهیم دانش مجموعه ای از رفتارها را شامل می شود که به تبادل دانش کسب شده کمک شایانی می نمایند. از زمانی که دانش ایجاد شده و در سرتاسر سازمان توزیع می شود، این توانایی بالقوه را دارد تا برای سازمان ایجاد ارزش نموده و قابلیت پاسخگویی سازمان را در مواقع غیرمنتظره بهبود بخشد و از این رو نقشی حیاتی را در عملکرد سازمان و محقق ساختن اهداف سازمانی ایفا می نماید. هدف از این پژوهش، بررسی نقش تسهیم دانش بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از بزرگترین سازمانهای خدماتی ایران است. محقق در ابتدا به بررسی جداگانه ی تسهیم دانش و عملکرد پرداخته، سپس نقش تسهیم دانش را بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی بر مبنای روش کارت امتیازی متوازن که خود مشتمل بر چهار دیدگاه مالی، مشتریان، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری می شود، بررسی می نماید. نتایج حاصله حاکی از آن است که تسهیم دانش نقش بارزی را بر دو دیدگاه فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری داشته و نقش چندانی بر دو دیدگاه اول ( مالی و مشتریان ) نداشته است. در نهایت راهکارهایی جهت بهبود عملکرد سازمان توسط تسهیم دانش ارائه شده است.
- Abstract
- The uncertainty and dynamism of the new competitive landscape are alerting the fundamental nature of competition. Today, in the fast-changing environment, a firm's employee must share their knowledge, because knowledge is an essential strategic resource for a firm to retain sustainable competitive advantages. Knowledge sharing involves a set of behaviors that aid the exchange of acquired knowledge. As knowledge is created and disseminated throughout the firm, it has the potential to contribute to the firms value by enhancing it's capability to respond to new and unusual situations. In this exciting world, knowledge sharing plays a vital role in the organizational performance that helps in turning organizational goals to reality. The purpose of this study is to explore the role of knowledge sharing on Social Security Organization performance as one of the greatest service organizations in Iran. The author first argues both knowledge sharing and performance and then investigates the role of knowledge sharing on Social Security organization's performance based on the structure of Balancad Scorecard that involves four important perspectives ( financial, customer, internal process, and learning and growth ). Results show that knowledge sharing has a dominant role in internal processes and learning and growth perspectives but the role on two first perspectives ( financial and customer) was not important and finally some ways to improve performance by knowledge sharing is suggested.