عنوان پایان‌نامه

مسئولیت مدنی ناشی از خسارت آلودگی نفتی کشتی در دریای آزاد



    دانشجو در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مسئولیت مدنی ناشی از خسارت آلودگی نفتی کشتی در دریای آزاد" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق بین الملل
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2669;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46693
    تاریخ دفاع
    ۱۵ آذر ۱۳۸۹
    دانشجو
    علی گرشاسبی

    کشتی در دریا منشأ آلودگی های بسیاری است که چالش برانگیزترین آن آلودگی حاصل از نشت یا تخلیه نفت از کشتی به دریا است. مسئولیت مدنی ناشی از این آلودگی مسئله ای است که ابعاد پیچیده ای داشته و سال ها دولت ها را بمنظور بررسی و حلّ مسائل مرتبط با آن به تکاپو واداشته است؛ منشأ و ماهیت مسئولیت مدنی، انتساب مسئولیت به دولت و یا افراد خصوصی، تحدید مسئولیت، جبران خسارت زیان دیدگان از طریق بیمه مسائل مرتبط با تعارض قوانین از جمله پرسش هایی است که در نتیجه یک آلودگی گسترده در دریای آزاد مطرح می گردند. تحقیق حاضر با بررسی کنوانسیون مسئولیت مدنی ناشی از خسارت آلودگی نفتی 29 نوامبر 1967 و پروتکل 27 نوامبر 1992 اصلاحی به آن و نیز کنوانسیون مسئولیت مدنی ناشی از خسارت آلوگی نفت مخزن سوخت کشتی مورخ 23 مارس 2001 و برخی اسناد موازی در خصوص سایر اقسام آلودگی در تلاش است به پاسخی به این پرسش ها دست یابد. به علاوه، طرح های 2001 و 2006 کمیسیون حقوق بین الملل در خصوص مسئولیت مدنی بین المللی ناشی از آسیب فرامرزی ناشی از فعالیت هایی که در حقوق بین الملل منع نشده اند نیز مورد بررسی قرار می گیرند. دکترین، حقوق داخلی کشورها و رویه قضایی موجود در این زمینه (بویژه دعاوی مربوط به حوادث نفتی توری کانیون 1969، آموکو کادیز 1978، اگزون والدز 1989، و اریکا1999) نیز بمنظور روشن شدن مباحث این تحقیق از نظر دور نخواهند بود.
    Abstract
    Seagoing vessels are a source of different types of pollution, the most challenging of which is that created by oil spills. Liability resulting from such oil spills is a multi-dimensional issue which has caused states to devote their constant efforts. The origin and nature of liability, the attribution of liability to states or private persons, limitation of liability, compensation through insurance and conflict-of-law issued are only a number of questions raised by a large oil spill in the high seas. The present thesis attempts to answer these questions through the analysis of the International Convention on Civil Liability for Oil Pollution Damage, adopted on 29 November 1969, and its relevant Protocol of 27 November 1992, as well as the International Convention on Civil Liability for Bunker Oil Pollution Damage, adopted on 23 March 2001, along with certain parallel instruments dealing with other sources of pollution. Furthermore, draft articles regarding International Liability resulting from Activities not Prohibited by International Law adopted in two parts by the International Law Commission in 2001 and 2006 will be similarly considered. Also, the doctrine, national legislations and jurisprudence (especially with regard to cases following the incidents Torrey Canyon 1969, Ammoco Cadiz 1978, Exxon Valdez 1989 and Erika 1999) are also included to further clarify the issue.