عنوان پایان‌نامه

تصحیح و تحقیق شرح الحکمه العرشیه مبحث صفات سلبی خداوند تا بحث بسیط الحقیقه تالیف ملا اسماعیل اصفهانی



    دانشجو در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تصحیح و تحقیق شرح الحکمه العرشیه مبحث صفات سلبی خداوند تا بحث بسیط الحقیقه تالیف ملا اسماعیل اصفهانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه و حکمت اسلامی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1901ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47968
    تاریخ دفاع
    ۲۷ آذر ۱۳۸۹

    نسخ خطی گنجینه‌ایی از فرهنگ و تمدن یک ملت است که احیاء آن نقش بسزایی در شناسایی و شکوفایی آن فرهنگ و تمدن دارد. تمدن غنی و پربار ایرانی ـ اسلامی سرآمد یک تمدن عظیم است و در دل خود حکما و عرفای زیادی پرورانده، که هر کدام چون ستاره‌ایی در آسمان علم و معرفت می‌درخشند؛ از این رو احیاء آثار آنها گامی در شناسایی این فرهنگ می‌باشد. اثر حاضر تصحیح رساله <شرح الحکمه العرشیه> حکیم ملا اسماعیل اصفهانی(واحد العین) است که شرحی توضیحی بر کتاب عرشیه ملاصدرا است. هدف اصلی شارح از تألیف رساله، پاسخ به اشکالات احسائی بر عرشیه ملاصدرا است. ظاهراً هر سه نفر، کتاب‌های مذکور را در اواخر عمر خود نوشته‌اند؛ بنابراین کتب در اوج پختگی و شکوفایی فکری خود نوشته شده و آرا و اندیشه های نهایی خود را در آنها آورده‌اند. احسائی از منتقدان آرا و مبانی حکما بویژه ملاصدراست و در کتاب شرح مشاعر و شرح عرشیه که شرحی انتقادی است اشکالات متعددی را بر مبانی ملاصدرا وارد کرده است. احسائی که ادعای فهم آیات و روایات دارد با این سلاح به رویارویی مبانی ملاصدرا، از قبیل اصالت وجود، تشکیک وجود، سنخیت بین علت و معلول، وحدت وجود، قاعده بسیط الحقیقه، حرکت جوهری، علم اجمالی در عین کشف تفصیلی و... رفته و مدعی شده قواعد مذکور منافی آیات و روایات است. در مقابل ملا اسماعیل اصفهانی که پرورش یافته مکتب ملاصدرا و از شاگردان ملا علی نوری و استاد ملا هادی سبزواری است، با تبیین و تحلیل آرا ملاصدرا در پی دفاع از افکار او برآمده، و نشان داده که احسائی فهم غلطی از مطالب ملاصدرا و آیات و روایات داشته است. متأسفانه حکیم اصفهانی موفق به شرح کامل عرشیه نشده، و تنها بر بخش های اولیه عرشیه شرح نوشته است. در تصحیح رساله از سه نسخه استفاده شده است و شیوه تصحیح بینابین می‌باشد.
    Abstract
    Abstract: Manuscripts are precious resource of culture and civilization of a nation. Reviving them plays a great in the role in flourishing thatculture and civilization. Iranian-Islamic rich and productive civilization is a pioneer civilization which have trained numerous philosophers. Each of them presented substantial achievement in this area. Hence Reviving these manuscripts plays a great role in identifying this culture. The present thesisis an edition to "Sharh Al-hekmt Al-Arshyh" which is description of MullaSadra's Arshyhbook written by Mulla Ismail Isfahani. The main purpose of this description written by Mulla Ismail Isfahani is answering toobjections made by Ahsai. Likely all these 3 writters wrote their books at the late of their lifes; so, these books are written in ultimate completeness and reflect the ultimate ideas and thought of their authors. Ahsai criticized philosophers and their thoughs; specially Mulla Sadra. He criticized Sadra in his books, containing Sharh Al-mashar and Sharh Al-arshyh. Claiming comprehension of verses and quotes ,Ahsai using this tool encountered Sadra's baises such asthe principality of reality of existence, analogical gradation, cognation and substantial movement and claimed mentioned rulescontradics verses and quotes. On the other hand Mulla Ismail, growed in Sadra school and is one of Mulla Ali Noori student, explaining Sadra ideas tried to defend his thouth and showed that Ahsai do not understand Sadr's opinion's an verses and quotes truly unfortunately Isfahani did not succeed in explaining Arshyh completely and only explain first parts Arshyh. We used three manuscripts in edition of dissertation.