عنوان پایان‌نامه

تاثیر آشنایی با موضوع و بررسی کردن لغات متن بر یادگیری و یاد آوری لغات توسط زبان آموزان



    دانشجو در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر آشنایی با موضوع و بررسی کردن لغات متن بر یادگیری و یاد آوری لغات توسط زبان آموزان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2113;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2113
    تاریخ دفاع
    ۱۵ آذر ۱۳۸۹

    تاثیر برجسته کردن متن و آشنایی با موضوع بر فراگیری در پژوهش های اخیر مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات اندکی که تاثیر برجسته کردن متن بر فراگیری را مورد بررسی قرار داده اند، منجر به نتایج ثابتی نگردیده اند، و بنابراین زمینه را فراهم نموده اند تا محققین فراگیری زبان دوم، موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهند. در مطالعه اخیر تلاش شده است تا تاثیر برجسته کردن متن و آشنایی با موضوع بر فراگیری و یادآوری لغات در زبان دوم مورد بررسی قرار گیرد تا شاید این امر بتواند علت پدیدار شدن نتایج متفاوت در مطالعات قبلی را روشن سازد. گروهی از زبان آموزان سطح متوسط که در آموزشگاهی در تهران به فراگیری زبان مشغول بودند، در این مطالعه شرکت نمودند. لیکن به دلیل ریزش جامعه آماری، تنها 43 نفر در تحلیل داده های نهایی حضور داشتند. دو متن در اختیار زبان آموزان قرار داده شد. در این دو متن، لغات ناآشنا داخل متن برجسته گردید. بعد از خواندن متن ها، زبان آموزان در دو آزمون، یکی بلافاصله بعد از خواندن متن و دیگری با تاخیر 2 هفته ای، شرکت نمودند. نتایج نشان می دهد که آشنایی با موضوع تاثیری بر فراگیری لغات در زبان دوم نداشت، لیکن تاثیر مثبتی بر یادآوری لغات در زبان دوم داشت. همچنین، مشخص گردید آشنایی با موضوع تاثیری بر یادگیری لغات برجسته شده در زبان دوم ندارد، لیکن دارای تاثیر مثبتی بر یادآوری لغات برجسته شده در زبان دوم می باشد. نتایج همچنین نشان می دهد که برجسته سازی متن دارای تاثیری منفی بر یادگیری و یادآوری لغات در زبان دوم می باشد.
    Abstract
    The effect of textual enhancement and topic familiarity on learning has been investigated in recent SLA research. The few studies, which have investigated the effect of textual enhancement on learning, have failed to produce steady results, thereby preparing the ground for SLA researchers to further investigate the issue. The present study is an attempt to investigate the effect of topic familiarity and textual enhancement on the learning and retention of L2 vocabulary items to shed light on the factors, which may explain the reasons behind the mixed results obtained in the previous studies. A group of intermediate level EFL learners (N=60) from a language institute in Tehran participated in the study, but due to attrition only 43 subjects were included in the final data analysis. The participants were given two texts in which unknown vocabulary items were enhanced. After reading the texts, they took an immediate post-test and a delayed post-test, which was administered after two weeks. The results showed that topic familiarity did not have a positive effect on the learning of L2 vocabulary items, but that it did have a positive effect on students’ retention of L2 vocabulary items. It was also found that topic familiarity did not have any effect on the learning of enhanced L2 vocabulary items, but that it had a positive effect on the retention of enhanced L2 vocabulary items. Finally, the results of the study proved that textual enhancement had a negative effect on the learning and retention of enhanced L2 vocabulary items.