عنوان پایان‌نامه

تجزیه و تحلیل کارمحور نیازهای زبانی در انگلیسی برای اهداف ویژه دوره های مهندسی دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تجزیه و تحلیل کارمحور نیازهای زبانی در انگلیسی برای اهداف ویژه دوره های مهندسی دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1621/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57010
    تاریخ دفاع
    ۱۵ آذر ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    سیدمحمد علوی

    هدف از انجام این پژوهش تجزیه و تحلیل نیازهای زبانی دوره¬های مهندسی دانشگاه تهران به منظور بهبود مهارت¬های ارتباطی مورد نیاز رشته¬های مهندسی بود. بدین منظور تجزیه و تحلیل کار محور نیازهای زبانی ویژه دوره¬های مهندسی درابتدا با هدف شناسایی و طبقه¬بندی فعالیت های کار محوری که غالبا توسط مهندسان انجام می گیرد، صورت پذیرفت. هدف دیگر پژوهش این بود که مشخص گردد آیا درجه اهمیت و میزان نیاز به این فعالیت¬های کار محور با توجه به رشته تحصیلی، سطح تحصیلات و جنسیت زبان آموزان متفاوت است یا خیر. در راستای تحقق این امر، از طریق پرسشنامه¬ای که قبلا روایی آن برای فعالیت¬های کار محور اثبات شده بود، آراء و نظرات هشتاد نفر از زبان¬آموزان و اساتید دوره¬های مهندسی دانشگاه تهران استخراج گردید. نتایج حاکی از این بود که اهمیت نیازهای زبانی از نظر شرکت¬کنندگان در این تحقیق با اهمیت نیازهای یافت شده در تحقیقات قبلی متفاوت است. به علاوه مشخص گردید که دو عامل سطح تحصیلات و جنسیت در نتایج به دست آمده در این پژوهش تاثیر بسزایی دارند. یافته¬های این پژوهش نمایانگر این امر است که ماهیت فعالیت¬های کار محور، با توجه به نوع رشته تحصیلی، سطوح مختلف تحصیلی و همچنین با توجه به نوع جنسیت زبان¬آموزان باید متفاوت باشد. با در نظر گرفتن اصول نظری و کاربرد های عملی مطرح شده، این پژوهش می¬تواند طراحان و تدوین کنندگان کتب زبان تخصصی دوره¬های مهندسی را در تدوین هرچه بهتر مطالب مورد نیاز زبان آموزان یاری نماید.
    Abstract
    The purpose of this study was to conduct a needs analysis for EFL engineering courses at the University of Tehran, aiming at improving learners’ engineering English communicative skills. Accordingly, a task-based needs analysis was conducted on engineering English used at work with the primary purpose of identifying engineering English target tasks frequently performed by engineering professionals. The study also aimed at finding out whether the importance of tasks could change across disciplines, educational levels, and gender or not. To fulfill this end, the attitudes of 80 (N=80) participants including both learners and the domain experts were assessed towards the type of tasks in such courses as they were asked to fill out an already validated questionnaire in the field. The results revealed a significant difference in categorization of the tasks across disciplines indicating different kinds of needs. Furthermore, it was revealed that the level of education and gender factors significantly moderated the results. The findings, accordingly, indicated a sense of uniqueness in the nature of target tasks provided for ESP courses based on the educational settings and gender. This study might provide a sound theoretical basis and invaluable implications for curriculum developers and syllabus designers in developing engineering English courses.