عنوان پایان‌نامه

رابطه بین سبکهای یادگیری و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پردیس



    دانشجو در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه بین سبکهای یادگیری و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پردیس" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 4131;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46658
    تاریخ دفاع
    ۱۵ آذر ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    سیدیوسف حجازی

    در سال‏های اخیر بهبود تفکر انتقادی در دانشجویان به یکی از اهدف اساسی محافل آموزشی تبدیل شده است. لذا، هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان و همچنین بررسی رابطه‌ی سبک‏های یادگیری و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه می‏باشد. به این منظور 285 دانشجوی دختر و پسر اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه‏های سبک یادگیری کلب، گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا و فهرستی شامل ویژگی‏های فردی استفاده شد. روایی پرسشنامه بر اساس نظر جمعی از اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و صاحبنظران مربوطه تأیید گردید و برای تعیین میزان پایایی بخش‌های مختلف، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید (69/0 تا 87/0). داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS:win15 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در مجموع بین این دو رابطه‌ای وجود ندارد. اما مولفه‏های تحلیل‏گری، اعتماد به نفس نسبت به تفکر انتقادی خود، انتقاد پذیری، بلوغ در قضاوت، حقیقت جویی، نظام مندی با برخی از سبک‏های یادگیری رابطه نشان دادند. همچنین نتایج نشان داد که، دو جنس در مولفه‌ی کنجکاوی تفاوت معنی‌داری با هم دارند. نمره‌ی گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف تفاوت معنی‌داری از خود نشان نداد. دانشجویان مورد مطالعه در مولفه‏های تحلیل‌گری، اعتماد به نفس نسبت به تفکر انتقادی خود، انتقاد پذیری، حقیقت‏جویی و مجموع دارای گرایش مثبت به تفکر انتقادی و در مولفه‏های بلوغ در قضاوت، کنجکاوی و نظام‏مندی دارای گرایش متزلزل نسبت به تفکر انتقادی بوده اند. همچنین نتایج نشان داد که اکثر دانشجویان دارای سبک یادگیری جذب کننده می‏باشند. نتایج حاصل از پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی همچنین نشان داد که دانشجویان مورد مطالعه در برخی از مولفه ها بسیار ضعیف عمل می کنند.
    Abstract
    Enhancing college students’ critical thinking has become a major emphasis in education circles in recent years . therefore, The main purpose of this study was to explore critical thinking dispositions level and the relationship between the learning styles and critical thinking dispositions among agricultural students, Campus of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran. The study's respondents were 285 students (148 male, 126 female). The data were gathered through an instrument consisted of main three parts including “Kolb Learning Style Inventory (1985)” , California Critical Thinking Disposition Scale (1992) developed by Facione and Facione, and Demographic Data Questionnaire. The validity of the questionnaire was approved by the judgment of a panel of faculty members of the department of Agricultural extension and education, University of Tehran who were assumed here as experts. In order to measure the reliability of the questionnaire, Cronbach Alpha coefficients were calculated for the main scales of the questionnaire which ranged from 0.69 to 0.87. Data were analyzed using SPSS version 15. The critical thinking dispositions of the agricultural students were generally found to be at lower Levels. Overall results showed that there was no relationship between learning styles and critical thinking dispositions of agricultural students, but there was a statistically significant relationship between certain number of learning styles and critical thinking dispositions. In the study, majority of the students were found to have Assimilator and Diverger learning styles. Key words: critical thinking disposition, learning style, agricultural students