عنوان پایان‌نامه

بررسی عامل موثر بر بهبود کیفیت از دیدگاه اعضای هیات علمی پردیس



    دانشجو در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عامل موثر بر بهبود کیفیت از دیدگاه اعضای هیات علمی پردیس" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 4148;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46822
    تاریخ دفاع
    ۲۲ آذر ۱۳۸۹
    دانشجو
    مستانه غنجی
    استاد راهنما
    سیدمحمود حسینی

    هدف کلی تحقیق حاضر" بررسی و تحلیل عوامل موثر بر کیفیت تدریس اساتید دانشگاههای کشاورزی دانشگاه تهران" بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل 256 نفرN=256) )از اساتید دانشگاههای کشاورزی دانشگاه تهران(پردیس ابوریحان و پردیس کرج) بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب با حجم ، تعداد 83 نفر از طریق فرمول کوکران انتخاب شد که برای افزایش دقت 100 نفر به عنوان پاسخگو تعیین گردید. ابزار جمع آوری دادها پرسش نامه ای بوده است که روایی آن بر اساس نظرات استادان رشته ترویج و آموزش کشاورزی تائید گردید و برای تعیین میزان پایایی بخش های مختلف ، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقادیر آن به ترتیب 86/0 ، 80/0 ، 89/0 و86/0 برای عامل مدیریتی، عامل پژوهشی ، عامل سازمانی و کیفیت تدریس به دست آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد توصیف و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که متغیرهای سن، مرتبه علمی ، سابقه تدریس ، عوامل سازمانی ، عوامل پژوهشی و عوامل مدیریتی رابطه مثبت و معنی داری با کیفیت تدریس اساتید دارد. در تحلیل رگرسیونی گام به گام نیز متغیرهای عامل مدیریتی ، عامل سازمانی و عامل پژوهشی به ترتیب وارد تحلیل شدند که در مجموع درحدود 5/79 درصد از واریانس کیفیت تدریس را تبیین نمودند. نتایج حاصل از مقایسه میانگین ها نیز نشان داد بین اساتید با مرتبه علمی و وضعیت استخدامی مختلف از نظر کیفیت تدریس تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل عاملی مولفه های تبیین کننده کیفیت تدریس اساتید نشان داد عواملی چون طرح درس، مهارتهای تدریس ، مهارتهای ارتباطی ، مهارت تخصص در محتوای درس و ویژگی های فردی حرفه ای حدود 82/74 درصد کل واریانس مولفه های کیفیت تدریس استادان را مشخص می کند.
    Abstract
    Overall goal of this study "analysis of factors affecting quality of agricultural universities in Tehran University professors teaching" has been. Community survey included 256 (N = 256) of Tehran University of Agriculture University Teachers (Abu reyhan campus and campus Karaj), respectively. Using random sampling stratified assignment, 83 patients were selected from the Cochrane formula to increase accuracy, 100 were defined as responsive. Contracts gathering was a questionnaire based on comments that the validity of Agricultural Extension and Education masters degree and was confirmed to determine the reliability of various parts of Cronbach's alpha coefficient was used to arrange the values of 0/86, 0/80 , 0/89 ,0/86 for the management agent, the agent research, teaching quality and institutional factors, respectively. Data using SPSS software described and were analyzed. Results of correlation analysis between the variables showed that age, academic rank, teaching experience, organizational factors, managerial factors and factors research and a significant positive relationship between quality teaching faculty there. In stepwise regression analysis of the operating variables of management, operating and organizational factors were analyzed research in order to enter a total of about 79/5 percent of variance explained were the teaching quality. Comparison of the results also showed that among professors with academic rank, employment status of the teaching quality is significant. Also, the results of factor analysis explain components of quality teaching professors showed factors such as lesson plans, teaching skills, communication skills, skills, expertise in course content and features of a professional person about 74/82 percent of the total variance of the professors teaching quality components Defines. Keywords: teaching quality, a professor of agricultural universities and Colleges.