عنوان پایاننامه
تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر سبک یادگیری دانشجویان پردیس
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی - آموزش کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 4152;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46808
- تاریخ دفاع
- ۰۹ آذر ۱۳۸۹
- دانشجو
- الهام صالحی
- استاد راهنما
- سیدیوسف حجازی
- چکیده
- هدف این تحقیق توصیفی- پیمایشی، "تحلیل تاثیر ویژگی های شخصیتی بر سبک یادگیری دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران" بود. جامعه آماری آن شامل دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران (3859N=) بود که که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 260 نفر به عنوان نمونه تعیین گردید که در نهایت حجم نمونه به منظور افزایش دقت مطالعه به 297 نفر افزایش پیدا کرد. نمونه مورد نظر با روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب از میان دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران تعیین گردید. ابزار تحقیق، پرسشنامه ای بود که روایی آن براساس نظر جمعی از اعضای هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و صاحبنظران مربوطه تایید گردید و برای تعیین میزان پایایی بخش های مختلف، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید (79/0 تا 91/0). داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS:win13.5 تجزیه و تحلیل شدند. یافته های این تحقیق نشان داد که بین ابعاد شخصیتی برون گرایی، انعطاف پذیری، باوجدان بودن و دلپذیر بودن و سبک یادگیری دانشجویان رابطه وجود دارد. ویان براساس نتایج تحلیل تشخیصی چندگانه، 5396/83 درصد از واریانس متغیر سبک یادگیری توسط مدل 1، 6496/74 درصد از واریانس توسط مدل 2 و 24/46 درصد واریانس توسط مدل 3 تبیین می شود و همچنین نتایج ضرایب استاندارد شده معادله متمایز کننده کانونی بیانگر اهمیت نسبی متغیر باوجدان بودن در تمایز بین سبک یادگیری همگرا و سه سبک دیگر یادگیری، برونگرایی در تمایز بین سبک یادگیری واگرا و دو سبک دیگر یادگیری، و انعطاف پذیری در تمایز بین سبک یادگیری انطباق یابنده و جذب کننده می باشد.
- Abstract
- The objective of this descriptive – correlation was to study of Analysis the effect of personality characteristics on the learning styles of Students College of Agriculture and Natural Resources Tehran University. The statistical population of the study consisted of the students College of Agriculture and Natural Resources Tehran University (N=3859), out of which 260 people determined as sample using Cochran Formula. The sample size was later increased to 297 people for enhancing precision of the study. Out of them 290 students were selected through Proportional Stratified-randomization method (n=297). A questionnaire was the main tool of study. The validity of the questionnaire was approved by the judgment of a panel of faculty members of the department of Agricultural extension and education, University of Tehran who were assumed here as expert. In order to measure the reliability of the questionnaire, Cranach Alpha coefficients were calculated for the main scales of the questionnaire which ranged from 0.79 to 0.91. The data were analyzed by SPSS-win software. Findings of this study showed the correlations between personality traits (Conscientiousness, Extraversion, Agreeableness, and Openness to experience) and student learning styles. Results of multiple diagnostic analysis revealed that 83.5396 percent of variation of the learning style by first model, 74.6496 percent of variation by second model and 46.24 percent of variation by third model is represented. Key words: Personality Characteristics, Learning Styles, Student, College of Agriculture and Natural Resources Tehran University.