عنوان پایان‌نامه

ارایه مدل مکان یابی تخصیص چند محصوله چند سطحی چند منبعی چند ظرفیته و تک دوره ای در طراحی شبکه های زنجیره تامین تحت شرایط



    دانشجو در تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارایه مدل مکان یابی تخصیص چند محصوله چند سطحی چند منبعی چند ظرفیته و تک دوره ای در طراحی شبکه های زنجیره تامین تحت شرایط" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1865;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47118
    تاریخ دفاع
    ۲۸ آذر ۱۳۸۹

    با توجه به روند روزافزون سلایق و تقاضای مشتریان، مفهوم زنجیره تأمین با هدف افزایش سود همه عوامل تحت پوشش خود به عنوان ابزار یکپارچه کننده دست اندرکاران و اجزاء سهیم در تحویل کالا یا خدمات سفارش داده شده به مشتریان شکل یافت. با گذشت زمان و بروز عوامل نامعین و غیرقطعی مدیران و برنامه ریزان ارشد به این نکته رسیدند که برای داشتن زنجیره ای موفق راهی جز شمول عوامل غیرقطعی و آنچه که با عنوان ریسک از آن یاد می شود، در مدل های کارآمد ریاضی وجود ندارد و این جز با استفاده از پارامترهای احتمالی و غیرقطعی در مدلسازی های مربوطه بوده که تصمیم گیرندگان را در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده یاری می نماید میسر نیست. به طور کلی در برنامه ریزی و سیاست گذاری شبکه های زنجیره تأمین، تصمیمات ذیربط را در قالب دو دسته استراتژیک و تاکتیکی بررسی می نمایند. از آنجا که اداره و یکپارچه سازی زنجیره امری خطیر و حساس بوده و توانمندی¬ها و مهارت¬های خاص خود را طلب می کند، آن را به زیر مجموعه و بخش های تخصصی تقسیم کرده که طراحی زنجیره از جمله مهم ترین و ابتدائی ترین اجزاء آن بوده و جزء تصمیمات استراتژیک و بلندمدت محسوب می شود. یکی از مهم ترین موضوعاتی که طراحی یک زنجیره تأمین را کارآمد و برجسته می¬سازد، جامع بودن و کارآمدی آن در تعمیم یافته ها به اکثر مواردی بوده که در دنیای واقعی از آن استفاده می نماید . به عبارت دیگر، منظور از جامع بودن مدل توانائی آن در دربرگرفتن و پوشش پارامترها و متغیرهائی بوده که از اهمیت به سزائی برخوردار هستند و منظور از کارآمد بودن نیز، آن است که این امکان را برای تصمیم گیرنده فراهم آورد تا بتواند از نتایج حاصله از اجرای مدل با اطمینان خاطر استفاده کند و مطمئن باشد که مدل مورد نظر آن قدر قدرتمند بوده که می تواند تمامی (و یا اکثر) شرایط محیط واقعی را مد نظر قرار دهد. به همین منظور سعی شده تا در این پایان نامه به توسعه مدل یکپارچه مکان یابی و تخصیص در زمینه طراحی شبکه های تأمین پرداخته به گونه ای که بتوان تصمیمات بحرانی سطوح استراتژیک و تاکتیکی را به خوبی پوشش داده و مدلسازی را به نحوی ارائه کرد که تا حد امکان به شرایط دنیای واقعی نزدیک تر باشد. لذا مدلی که در این پایان نامه پیشنهاد داده شده مدلی چند محصوله، چند سطحی، چند منبعی، چند ظرفیته و تک دوره ای بوده که دارای ریسک در تمامی حوزه های تقاضا، تأمین و پردازش می باشد. جهت مدل سازی و مدیریت ریسک موجود در محیط تحت مطالعه، رویکرد فازی به عنوان ابزار قدرتمندی در کنترل عدم قطعیت انتخاب گردیده است. رویکرد فازی امکان تعامل تصمیم گیرندگان را توسط سه فاز جداگانه فراهم آورده است. این مسئله در شرایطی بوده که مدل پیشنهادی به لحاظ صحت و عملکرد کلی، به کمک مثال های عددی که داده هایش را به طور تصادفی بدست آورده، مورد تحلیل حساسیت قرار گرفته است. در انتها نیز از رویکرد دقیق تجزیه بندرز به عنوان روش مؤثر در حل مسائل سخت و با ابعاد بزرگ استفاده شده تا بتوان در زمان معقولی به جواب بهینه نهایی رسید. البته جواب های منتج از روش تجزیه بندرز با خروجی انشعاب و تحدید نرم افزار GAMS مورد مقایسه قرار گرفته تا بتوان از کارآیی آن مطمئن گردید.
    Abstract
    Supply Chain (SC) concept was formed as an integrating tool for the members collaborating in delivering the commodities or ordered service to customers, referring to customers’ increasing interests and demands. After a while, as different risks menaced the developed chain, the chief executive officers found that they had to take the uncertain factors in effective mathematical models if they wanted to have a successfully managed chain. However, this could not be reached unless the uncertain parameters are incorporated into the corresponding formulations, so that the decision makers can attain their pre-defined objectives. As a rule, the associated decisions of an SC network are considered via strategic and tactical categories. The SC management is usually divided by distinctive sub-parts as it is a critical affair and requires special requirements, in which the Supply Chain Network Design (SCND) is defined as the long-term decisions. To be comprehensive and efficient is one of the most important issues in highlighting an eminent SC so that the practitioners can generalize the findings to the most real-world cases. In other words, the comprehensiveness denotes an appropriate coverage of important parameters and variables. The efficiency points to the possibility of considering most of the real environment factors and the assurance that the obtained results are correct, hence. Regarding what stated above, an integrated location-allocation model is developed in this dissertation to let the users take essential decisions of both strategic and tactical levels in the formulation. Consequently, the author has provided a multi-commodity, multi-echelon, multi-source, multi-capacity, and single-period SCND problem threatened by all demand, process, and supply side risks. In order to manage the risks of such a circumstance, the fuzzy approach has been applied as a powerful tool. The applied fuzzy approach can interact with the decision maker by a separate three-phase algorithm. The proposed modeling steps are thoroughly analyzed by numerical examples, whose data have been created randomly, with respect to the accuracy and total performance. Finally, the Benders decomposition method is used as an effective technique in dealing with NP-Hard and large-sized problems. It proved that it can result in rather rational solution time once it was tested against the results obtained from Gams software.