عنوان پایاننامه
بررسی اموزه های صوفیانه نزاریان ایران در سه اثر فارسی
- رشته تحصیلی
- ادیان وعرفان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1893ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47557
- تاریخ دفاع
- ۱۵ آذر ۱۳۸۹
- دانشجو
- نسیم عطااللهی اشکور
- استاد راهنما
- ناصر گذشته
- چکیده
- گرایش اسماعیلیان و صوفیان به تأویلات باطنی و زمینه های مشترک فکری ایشان، این دو طریقه را در دوران پسا الموت به هم نزدیک کرده است؛ در واقع مشایخ صوفیه از اندیشه های منسوب به اسماعیلیه بهره بردند و نزاریان نیز شیوه های ظاهری زندگی صوفیان را بکار گرفتند. بدین ترتیب نزاریان ایران در دوران پس از الموت، با تظاهر به صوفی نمایی، آموزه های دینی خود را در آثار اندکی که به زبان فارسی نوشته شده است، حفظ و بیان کردند. از جمل? این کتابها می توان آثار منظوم نزاری قهستانی؛ هفت باب ابواسحاق قهستانی؛ و پندیات جوانمردی، اندرزهای مستنصر بالله دوم از امامان نزاری، را نام برد. در پژوهش حاضر، آموزه های عرفانی در این آثار نزاری در دوران پسا الموت، بررسی شده است. در اشعار نزاری انواع تمهیدات روایی، چون استعاره، تمثیل، رمز پردازی، و همچنین اصطلاحات متنوع عرفانی، برای بیان تعالیم باطنی اسماعیلیه به کار گرفته شده است. به طور کلی، در این آثار شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، چگونه نزاریان ایران پس از حمل? مغول در سای? تظاهر به تصوف، به حفظ سنت های مستقل و اعتقادات دینی خود پرداختند. نویسندگان این آثار با هوشمندی، از آموزه های مشترک میان نزاریان و صوفیان استفاده کرده، ولی در حقیقت تعالیم اصلی نزاریان را بیان کرده اند. تعالیمی که پس از قیامت القیامت به برتری باطن بر ظاهر انجامید، و دشمنی دیرین? اسماعیلیه و اهل تسنن، را در سای? آموزه های عارفانه و اصطلاحات صوفیان? دور قیامت، به زمینه های صلح نزاریان و صوفیه که اغلب سُنّی مذهب بودند، تبدیل کرد.
- Abstract
- During the early post-Alam?t period in Persia Ism???l?s and ??f?s come to share a world-view. The historical presence of such a phenomenon is clearly attested by Farhad Daftary in his major work on the Ism???l?s. The Ism???l?s in Iran continued to survive by disguising themselves as ??f?s and the Sufis themselves, began to use ideas which were more widely ascribed to the Ism???l?s. Several studies have shown how, following the onslaught of Mongols, Those who survived the Mongol massacres, observed Taqiyya. Living anonymously under hostile circumstances resulted in exiguous writings of Niz?r? Ism???l?s. Thus, meager literary works of this period are works of great value to represent the coalescence emerged between ??f?sm and Niz?r? Ism???l?sm. There are many evidences which support Shi’i principles and especially Ism???l? doctrines on Imamate, Talim, Zahir and Batin, Tawil and etc, and at the same time represent ??f? teachings. The authors have proved their creativity by encapsulating Ism???l? doctrine in the vocabulary of ??f? mysticism, in order to conceal the Ism???l? identity and express their beliefs. The dissertation was a study of sufi concepts and doctrines in three Ismaili works of Post Alamut period; Haft bab or seven chapters by Abu Ishaq Quhistani; pandiyat- i jawanmardi; Divan-e Nizari Quhistani