عنوان پایان‌نامه

سفر و تاثیر آن بر احکام فقهی



    دانشجو در تاریخ ۰۲ آذر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سفر و تاثیر آن بر احکام فقهی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فقه شافعی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1866ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46461
    تاریخ دفاع
    ۰۲ آذر ۱۳۸۹
    دانشجو
    هانا امینی
    استاد راهنما
    جلال جلالی زاده

    چکیده سفر در لغت به معنی طی مسافت است و در اصطلاح فقهی یعنی اینکه انسان به خاطر تفریح یا کسب و کار یا آموختن دانش از محل اقامتش دور می¬شود و بعد از مدتی برمی¬گردد. ازلحاظ حکم شرعی سفر مشمول احکام خمسه تکلیفی می¬شود: سفرحرام، سفرواجب، سفر مستحب، سفر مباح، سفر مکروه. خداوند در قرآن کریم مردم را به سیر و سفر در روی کره خاکی دعوت نموده و از آنان خواسته است تا با مسافرت به گوشه و کنار جهان، در تاریخ و سرنوشت نهایی ملّت ها بیندیشند. بنیاد تمدن اسلامی و حتی تقویم اسلامی بر اساس هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه نهاده شده است، این امر به طور نمادین بر اهمیت سفر در میان مسلمانان دلالت می‌کند. سفر آدابی دارد که بر گرفته از سنت نبوی می¬باشند. در شریعت اسلام سفر زن به تنهایی و بدون محرم جایز نیست. سفر یکی از اسباب تبدیل احکام از عزیمت به رخصت است و بر بسیاری از احکام فقهی به¬ویژه عبادات تأثیر می گذارد مثلاً شخص مسافر می تواند بارعایت شرطهای لازم به جای یک شبانه روز، سه شبانه روز بر خف مسح نماید. درسفر قصر نمازهای چهار رکعتی ونیز جمع نمازها جایزاست. در نزد فقها در مورد حکم قصرنماز دیدگاه های مختلفی وجود دارد: از نظرحنفیه و امامیه قصر نماز، عزیمت و واجب است. مالکیه قصر نماز درسفر را سنت مؤکده می¬دانند. به نظر شافعیه وحنابله قصر برای مسافر رخصتی است برسبیل تخییر. فقهاء در مورد قصرنماز اختلاف نظر دارند: فقهای حنفیه براین عقیده اندکه مدت قصر پانزده روز و مالکیه، شافعیه وحنابله می‌گویند چهار روز است و روزهای ورود و خروج را به حساب نمی¬آورند. بنابراحادیث روایت شده ترک نماز جماعت ونماز سنت در سفر جایز است همچنین بر شخص مسافر نماز جمعه واجب نیست. مسافر می تواند نماز سنت را بر روی مرکب بخواند. مسافری که در ماه رمضان مسافت قصر را طی کرده¬باشد، می¬تواند با رعایت شروطی روزه¬اش را افطار کند. ادای زکات و صدقه فطر نیز بر مسافر واجب است. ودیع با رعایت شروطی مال ودیعه را با خود به سفر ببرد. عقد رهن در سفرو حضر و با وجود کاتب یا عدم آن جایز است. سفر شخص بدهکار مفلس و سفر ولی با مال صغیر با رعایت شروطی جایز است. در مورد سفرولی نکاح، نفقه زنی که شوهرش مسافر باشد، نفقه زنی که به سفر رفته باشد و رعایت قسم بین زنان برای شخص مسافراحکامی بیان شده¬است.
    Abstract
    Abstract Travel in word means to cover the distance and in terms of jurisprudence means the human being stays away from his home for fun or business, or knowledge learning and is back later. According to religious law, travel is associated with five task rules: Haram, vajb, mostahab, permissible and detestable travel. God in the holy Qur’an has invited people to travel on the earth and has asked them to think of history and final destiny of nations by travelling all over the world. Foundation of Islamic civilization and even the Islamic calendar is established based on the migration of the Prophet (PBUH) from Mecca to Medina; this will symbolically indicate the importance of travel and migration among Muslims. Travel has practices that are taken from the prophetic sunna. Woman in Islamic canon is not permitted to travel alone without a man of her close relationship. One causes of changing primitive rules to permissible one is journey which affects many of juridical rules, especially on worships. For example the passenger can anoint three days rather than a day on his Khof(a pair of shoes made of thin leather) by observing some necessary conditions. It’s permissible to short the prayers of four units and also to add them up together. There are different perspectives among jurisonsults about rules of short prayers: In Hanifah and Imamiah follower’s viewpoint, it’s primitive and necessary rule to short the prayer. Maleky followers think that it’s emphatic sunna to short the prayer at the trip. Shafe’ee and Hanbalee pursuants think that short prayer is an authority for passenger to pray completely or shortly. Jurists have different ideas about short prayer: Hanifah follower jurists believe that the shortness period is for fifteen days and Maleky , Shafe’ee and Hanbalee followers say it’s for four days. It’s permitted on the journey to leave sunna and Jama’at prayer based on the narrative discourses as well as Friday Prayers is not obligatory on the individual travel