عنوان پایان‌نامه

نظریه پیامدگرایی در حقوق کیفری (رویکرد تطبیقی در حقوق اسلامی و عرفی)



    دانشجو در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نظریه پیامدگرایی در حقوق کیفری (رویکرد تطبیقی در حقوق اسلامی و عرفی)" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2717;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47590
    تاریخ دفاع
    ۱۴ آذر ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    فیروز محمودی جانکی

    کارکرد و پیامد کیفر، از اساسی ترین مسائل حقوق کیفری است. شالوده فلسفه حقوق کیفری مبتنی بر دو رویکرد سزاگرایی و پیامدگرایی است .رویکرد نخست، کیفر را ذاتا مطلوب می¬داند؛ لکن در رویکرد دوم،مطلوبیت و بهداوری کیفر مبتنی بر تحصیل نتایج مطلوب است. بخش بزرگی از فلسفه کیفری خود را موظف به توجیه و چیستی رویکرد پیامدگرایی و استوار کردن قواعد و سازکارهای نظریه خود بر آن می¬داند. به انضمام این ضرورت، برخی از جلوه های حقوق کیفری در نظام کیفری اسلام، موید این رویکرد در عین تفاوت در جهان بینی است.این افتراق جهان بینی مستلزم شناخت مبانی نظام حقوق کیفری عرفی و نظام حقوق کیفری اسلامی است که آن را نظام کیفری توحیدی می-سازد.پژوهش پیش رو به بررسی گونه¬های پیامدگرایی در دو نظام کیفری عرفی و اسلامی و و جهات اشتراک و افتراق آن می پردازد.