عنوان پایان‌نامه

بررسی کشور سوریه به عنوان پایگاه صادراتی ایران خودرو در کشورهای عربی همجوار سوریه (عراق- اردن- لبنان)



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی کشور سوریه به عنوان پایگاه صادراتی ایران خودرو در کشورهای عربی همجوار سوریه (عراق- اردن- لبنان)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48311
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۸
    دانشجو
    مریم وطن چی

    یکی از اهداف ایران خودرو ورود به بازارهای جهانی است. در سال های اخیر سرمایه گذاری مشترکی در کشور های مختلف توسط ایران خودرو انجام گرفته و تولید خودرو در این کشور ها آغاز شده است. با توجه به روابط مناسب ایران با کشور سوریه این کشور به عنوان بازار هدف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از طرف دیگر با توجه به نوع محصول و جهات مختلف لازم است برای ورود به بازار منطقه، ایران خودرو از یک پایگاه صادراتی برخوردار باشد. ایران خودرو با سرمایه گذاری مشترک و جلب مشارکت مدیریت محلی می تواند از توانمندی های موجود در کشور هدف استفاده نموده و با این شیوه نظر مسئولین آن را به بهره مندی از نتایج سرمایه گذاری مشترک معطوف دارد. از طرف دیگر سرمایه گذاری سنگین مورد نیاز در صنعت خودرو اجازه ایجاد کارخانه در تک تک کشورهای هدف را نمی دهد، با این رویکرد با روش ایجاد یک کارخانه در یک کشور و استفاده از آن به عنوان پایگاه صادراتی می تواند راهگشا باشد. در این پژوهش با توجه به موقعیت کشور سوریه از نگاه ژئوکونومیک و روابط سیاسی اقتصادی با ایران و ایجاد خط تولید سمند در جهت تسخیر بازار این کشور، موقعیت این کشور با توجه به سرمایه گذاری موجود، صرفه جویی های اقتصادی وکسب مزیت رقابتی در منطقه برای ایران خودرو مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع هدف از این پژوهش بررسی موقعیت کشور سوریه به عنوان پایگاه صادراتی است تا در صورت امکان از سرمایه گذاری صورت گرفته کمال بهره برداری صورت گیرد. از آنجا که نظرات خبرگان دست اندرکار بازاریابی و صادرات در دو شرکت ایران خودرو و سیامکو، در تصمیم سازی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، بررسی نظرات متخصصین و آگاهان از بازار می تواند راهگشای این پژوهش باشد. مقایسه دوکشور سوریه و ایران (سیامکو و ایران خودرو) برای اتخاذ تصمیم جهت صادرات به کشورهای عربی همجوار گام نخستین این پژوهش است. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات مرتبط با ادبیات تاریخی (تحقیق) از منابع کتابخانه ای و گزارشات موردی و برای گردآوری اطلاعات تخصصی مربوط به موضوع، از پرسشنامه استفاده شده است . پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرنباخ سنجیده و روایی محتوایی می باشد. به منظور اندازه گیری نگرش پاسخ دهندگان از مقیاس لیکرت با پنج درجه بندی استفاده شده است. طبق نتایج آزمون تی فرضیه اول خبرگان (یعنی متخصصان و مسئولین مرتبط با صادرات و بازاریابی در سیامکو و ایران خودرو) سیامکو را نسبت به ایران خودرو برای صادرات به کشورهای لبنان ، اردن و عراق ترجیح می دهند. همچنین طبق نتایج آزمون خی دو، صادرات سیامکو به عراق، اردن و لبنان کمتر از یک سال مورد تایید است و اولویت بین این سه کشور نیز وجود دارد (تایید فرض دوم). طبق نتایج، لبنان با 33 درصد ، اردن با 30 درصد ، و عراق با 23 درصد در الویت اول تا سوم خواهند بود. نتایج آزمون تی برای فرضیه دوم نیز نشان می دهد از نظر توزیع برتری آغاز صادرات از لبنان است بنابراین می توان ادعا نمود که سیامکو بهتر است از نظر توزیع، صادرات را از لبنان آغاز کند.
    Abstract
    Entrance to the global markets is a strategic target for Iran Khodro. During recent years, Iran Khodro has invested in the form of joint venture in different countries and car production has started in that countries. Syria, as one of the target markets of Iran Khodro and as a country which with Iran has a historical established diplomatic relations, benefits a specific importance. Moreover, to enter the regional markets needing different products in different segments, Iran Khodro needs to have an export base. Establishing joint venture with and winning cooperation of the local management, Iran Khodro can benefit the potentialities of the country and in the meantime attract the authorities and people in charge to the benefits of such JV. Apparently, establishment of a fully dedicated plant in every target market is out of the question because of the huge investment required for such establishment. Therefore, benefiting an already established plant as the export base is a logical solution. Regarding Syria’s geo-economic situation, its diplomatic relations with Iran, and Iran Khodro’s production plant already established there for production of Samand, this study seeks to analyze the position of the country given the investments made, economies of scale and having competitive advantage for Iran Khodro in the region. In fact, this study is to find if Iran Khodro’s plant in Syria can be rightly benefitted as an export base regarding the investments already made. Since the view points of the experts in Iran Khodro and SIAMCO has a special importance in making decisions, analyzing the views of the market well-informed & experts can be a solution to reach the purpose of this study. At the first step, Iran and Syria (SIAMCO & Iran Khodro) are compared to make decision on export to neighboring Arab countries. We have used library resources and case studies for gathering information related to historical literature (research) and questionnaire for gathering specialized information related to the subject. Questionnaire's Reliability has been tested by kronbach’s alpha and validity is the studies concern. Likert 5 rating scale has been adopted for measuring respondent's perception. The results and findings of this research are: According to T-test for the first hypothesis, experts (specialists and the people in charge of export and marketing in SIAMCO and Iran Khodo) prefer SIAMCO to Iran Khodro for export of vehicles to Lebanon, Jordan, and Iraq. According to chi-square test result, SIAMCO 's export to Iraq, Jordan, and Lebanon, for one year period, is also approved, and there is a priority between these three countries (as the second hypothesis approval). As a result, the first to third priorities in order goes to %33 in Lebanon, %30 in Jordan, and %23 in Iraq. The results obtained in T-test for the second hypothesis observe that export do begin with Lebanon in accordance with distribution priority, so it can be suggested that SIAMCO will preferably starts the distribution process from Lebanon.