عنوان پایان‌نامه

تجزیه و تحلیل استراتزی تولید ناب با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی مطالعه موردی شرکت صنعتی محورسازان ایران خودرو



    دانشجو در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تجزیه و تحلیل استراتزی تولید ناب با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی مطالعه موردی شرکت صنعتی محورسازان ایران خودرو" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53576
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۸۹
    دانشجو
    مجید بازیار
    استاد راهنما
    حسین صفری

    رویکرد کنونی کسب و کار ، تصویری جدید از سازمان ارائه می کند با این نگرش جدید ، سازمان مجموعه ای از فرآیندهایی است که هدف آنها ایجاد ارزش برای مشتری است و مستلزم ایجاد ارزش برای مشتری ، آفرینش ارزش در خود سازمان است . لازمه رقابت در دنیای تولید کنونی بهره گیری از تمام فنون، ابزارها و ایده های جدید ناب 1 است. در نیمه دوم قرن بیستم، تولید کنندگان جهان با رقبایی جدید مواجه شدند که با نیمی از سرمایه و امکانات لازم، محصولات را با کیفیتی بهتر، تنوعی بیشتر و با قیمتی پایین تر به بازارجهانی عرضه می کردند که یکی از تکنیک های جدید تولید ناب 2 است و برخاسته از صنعت خودروسازی « صنعت صنعتها » می باشد. باتوجه به این که صنعت خودرو سازی یک صنعت مادر و به تعبیری محسوب می شودو از طرف دیگر با لحاظ کردن پتانسیل های عظیم و اهمیت صنعت خودروسازی در زمینه توسعه و اشتغا لزایی، اجرای موفق اصول ناب در این صنعت منجر به افزایش چشمگیر توان رقابتی تولید کنندگان داخلی با بهره گیری از ویژگیهای تولید ناب در کاهش مداوم هزینه ها و قیمتها می شود که طبعاً به دیگر صنایع نیز سرایت خواهد کرد. تولید ناب در واقع شیوه تولیدی است که ضمن به کارگیری فواید تولید انبوه و تولید دستی، با هدف کاهش ضایعات و حذف هر فعالیت بدون ارزش افزوده شکل گرفته است. بر این مبنا تکنیک ناب با کمک مجموعه ابزارهای خود می تواند نقش بنیادینی در اصلاح و بهبود فرایندها داشته باشد. مفهوم بنیادی تفکر ناب ، در ریشه کن کردن اتلاف و آفرینش ارزش در سازمان نهفته است . تفکر ناب نگرشی است برای افزایش بهره وری و ارزش آفرینی مستمر و حداقل کردن هزینه ها و اتلاف . این تفکر شیوه ای را فراهم می کند که از طریق آن بتوان با منابع کمتر ، تجهیزات کمتر ، 1 - Lean 2- Lean Production ب زمان کمتر و فضای کمتر به بیشترین ها دست یافت و با توجه به نیاز مشتری و در عین حال با تامین درست نیاز مشتریان به آنها نزدیک شد . از طریق این نوع نگرش می توان نظام تولید ناب را در سازمان جاری کرد . کاهش قابل ملاحظه هزینه ها ، افزایش کیفیت محصولات ، تحویل به موقع خدمات و محصولات به مشتریان ، افزایش ایمنی کارکنان و بهبود وضعیت نیروی انسانی از مصادیق فرآیندهای بهره ور است. وقتی قادر به دستیابی به اهداف شمرده شده هستیم که فرآیندهای جاری در سازمان در حد قابل قبولی بهره ور باشند . سازمان ها می توانند با پیش رو قرار دادن الگوی تفکر ناب به بهره ور کردن فرآیندهای خود بپردازند . پیاده سازی ، بکارگیری و بهره مندی توامان تولید ناب به همراه متدلوژی هایی مانند تولید چابک 1 ، تولید پاک ، شش سیگما 2 و مدل تئوری محدودیت ها 3 ، تحت عنوان طرح های بهبود می تواند برنامه راهبردی اغلب سازمان ها و بنگاه های اقتصادی جهت نیل به هدف بنیادین خود یعنی ایجاد ارزش برای مشتری باشد . در این پژوهش تلاش خواهیم کرد تا ضمنی معرفی متدلوژی تولید ناب و مفهوم ارزش و جریان ارزش ، محل تلاقی سایر متدولوژی [ ها را با فلسفه و متدلوژی تولید ناب بیان نمائیم.
    Abstract
    Today's business approach presents a new illustration of the corporation. In this new outlook, 1 organization is a set of processes whose target is adding value for customer. In doing so, creating value in the organization is essential. Creating value in the organization and eliminating wastes are fundamental concepts of lean thinking. Lean thinking is an approach to increase productivity and constant value adding and to decrease costs and wastes. This approach constructs a method to achieve the greatest goals with fewer resources, equipments, time and space and become close to customers by perception of their needs and correct supply of them. With this outlook, we can run the lean production system in an organization. Great reduction of costs, increase in quality, on-time delivery of services and products for customers, increase in workers safety and improvement in conditions of human resource are signs of productive process. We can gain these goals when the current processes of the organization are productive in an acceptable level. Organizations can make their processes productive with following the lean thinking system. Concurrent implementation and taking advantages of both lean production and methodologies like Agile Manufacturing, Clean Manufacturing, Six Sigma and Theory of Constraints as improvement plans can be leading programs for corporations and businesses to gain their fundamental goal that is creating value for customers. In this research , lean production methodology and concept of the value and value stream is introduced. Furthermore, correlation of lean production methodology and other methodologies is explained.