عنوان پایاننامه
بررسی اطلاعات نامتقارن در صنعت بیمه اتومبیل ایران
- رشته تحصیلی
- توسعه اقتصادی وبرنامه ریزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1061;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37831
- تاریخ دفاع
- ۲۲ اسفند ۱۳۸۶
- دانشجو
- نیلوفر میرمسعودی
- استاد راهنما
- منصور خلیلی عراقی
- چکیده
- بازار بیمه اتومبیل یکی از مهمترین بازارهای بیمه میباشد که به شدت از نتایج اطلاعات نامتقارن متاثر میشود وجود این پدیده که به دو صورت انتخاب نامساعد و مخاطرات اخلاقی خود را در بازار بیمه نشان میدهد، از عوامل کاهش کارایی در بازارهای بیمه محسوب میشود. مخاطرات اخلاقی اثر بیمه بر رفتار بیمهشده نامیده میشود. اغلب مشاهده شده است خانههایی که در مقابل آتش سوزی بیمه شدهاند، بیشتر دچار آتشسوزی یا ماشینهایی که بیمه دزدی شدهاند، بیشتر دزدیده شدهاند. مثالهایی از این قبیل حاکی از این واقعیت است که افراد بعد از حصول اطمینان از بیمه وسیله تحت مالکیتشان، مراقبت کمتری ازآن به عمل میآورند. از طرف دیگر پدیده انتخاب نامساعد به این معنی است که قیمتهای بیمه که بر اساس متوسط احتمال خطر کل افراد بیمه شده تعیین میشود، بدلیل ورود افراد پرریسک بالاتر از حد متوسط خود تعیین میشود. بنابراینافراد محتاط که احتمال خطر کمی دارند ممکن است از بازار بیمه حذف شوند. که از عوامل کاهش کارایی بازار و در بعضی مواقع شکست بازار محسوب میشود. این تحقیق که در بازار بیمه اتومبیل، در سطح شهر تهران انجام شده است، اقدام به آزمون نتایج مدلهای اطلاعات نامتقارن میکند. داده های تحقیق از طریق توزیع پرسش نامه در بین رانندگان در سطح تهران بدست آمده است. مدلهای اقتصاد اطلاعات در صورت نامتقارنی اطلاعات پیشبینی میکنند که افراد پرریسک پوشش بالاتری از بیمه را انتخاب خواهند کرد. بنابراین هم بستگی مثبت بین ریسک و پوشش بالاتر بیمه وجود دارد. در تحقیق حاضر، ریسک، میزان تصادفات افراد بیمه شده و انتخاب پوشش بالاتر، انتخاب بیمه بدنه صدمات و بیمه بدنه سرقت میباشد، که هر دو بطور اختیاری در اختیار بیمهگزاران قرار میگیرند. در این تحقیق بعد از آزمون فرضیات مطرح شده، وجود این پدیده در بازار بیمه اتومبیل تهران تایید میشود.
- Abstract
- Car insurance is one of the most important insurance markets, which is strongly impacted by the results of asymmetric information. This phenomenon manifests itself in the form of “adverse selection” and “moral hazard” within the insurance market, which is considered one of the efficiency weakening factors in insurance markets. The effect of insurance on the insuree’s behavior is called moral hazard. It is often seen that insured houses are more often caught in fire and insured cars are more subject to theft. Such examples prove the premise that people take less care of their properties once they are insured. On the other hand, adverse selection means that the insurance premiums that are according to average probability risk of whole insured people, is determined at higher levels than the real average because of high risk people within the total subject population. This can lead to more cautious people with lower risk probability getting cut out from the insurance market, which is considered a efficiency weakening or in fact a market failure factor. This research, undertaken in Tehran’s car insurance market, attempts to test the result of models asymmetric information. The research data are gathered through surveying drivers throughout Tehran. The economics of information models predict that high risk individuals are more likely to choose higher insurance coverage in case of asymmetric information. Therefore, there is a positive correlation between risk and higher insurance coverage. In the presented research, risk is defined as accident rate of the insurer, selection of higher insurance coverage, collision and theft insurance that both are optional to be chosen by the insurers. This phenomenon is confirmed by the results of the hypothesis testing of this research.