بررسی ویژگیهای کار آفرینی در دانشجویان رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی
- رشته تحصیلی
- علوم کتابداری و اطلاع رسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 558ک;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46635
- تاریخ دفاع
- ۱۷ آذر ۱۳۸۹
- دانشجو
- عبدالحکیم منصوری نژاد
- استاد راهنما
- نادر نقشینه
- چکیده
- پژوهش حاضر به بررسی ویژگی های شخصیتی کارآفرینی در دانشجویان رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران می پردازد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، دانشجویان رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران بودند. این پژوهش به روش تحقیق توصیفی انجام شد و از پرسشنامه بومی و استاندارد استفاده گردید. همچنین به دلیل کم بودن حجم جامعه از هیچ گونه نمونه گیری خاصی استفاده نگردید. پس از توزیع پرسشنامه در میان 151 عضو جامعه، در نهایت 133 پرسشنامه تکمیلی با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی برای محاسبه فراوانی، درصد فراوانی و درصد فراوانی تجمعی، و از آمار استنباطی همچون آزمون های تی تک نمونه ای، من- ویتنی و کروسکال- والیس استفاده شد. یافته ها نشان می دهند که دانشجویان رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران در اکثر ویژگی ها فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داشتند، در ویژگی کانون کنترل به وضعیت مطلوب نزدیک شده بودند، و تنها در ویژگی تحمل ابهام بود که وضعیت بسیار خوبی داشتند. از سوی دیگر، مشخص شد که متغیرهای سال تحصیلی، تعداد واحد کارورزی و سابقه کار تفاوت معناداری در ویژگی های شخصیتی کارآفرینی ایجاد می کنند، در حالی که متغیرهای جنسیت، وضعیت تأهل، مقطع تحصیلی، رضایت از کارورزی، و شرکت در دوره کارآفرینی تفاوت معناداری در ویژگی های شخصیتی کارآفرینی ایجاد نمی کنند.
- Abstract
- The present study investigates entrepreneurial character of students of Library and Information Science (LIS) at University of Tehran. Descriptive Survey method was employed using a questionnaire as a data collection tool. Due to the small population size, no sampling technique was used and the questionnaire had been sent out to 151 students. 133 questionnaires were analyzed using SPSS. Frequency, frequency percent and cumulative, and inferential statistics like One-Sample t-test, Mann-Whitney, and Kruskal-Wallis were made. Findings demonstrated that students of Library and Information Science of University of Tehran did not get the required score for entrepreneurial personality characteristics except ambiguity tolerance. In addition, it was found that the variables of education year, the number of credit hours taken and work experience gained make significant difference in personality characteristics of entrepreneurship, while the variables of gender, marital status, educational level, satisfaction with training and entrepreneurship courses don’t make significant difference in personality characteristics of entrepreneurship.