عنوان پایان‌نامه

تی .اس.فاشیسم و فرهنگ :جدایی تدریجی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تی .اس.فاشیسم و فرهنگ :جدایی تدریجی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مطالعات بریتانیا
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: GBR2 34 1389;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46313
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    یونس شکرخواه

    این اثر به برسی دیدگاه تی.اس. الیوت نسبت به مقوله ی فرهنگ در دو اثرمهم وی به نام های: "سرزمین هرز" و "یاداشت هایی در تبیین فرهنگ" اختصاص دارد. نگارنده بر این عقیده می باشد که نگاه تی.اس. الیوت در طی فاصله ی چاپ این دو اثر تغییر کرده است. وی در سرزمین هرز دیدگاهی نخبه گرایانه نسبت به مقوله ی فر هنگ دارد. این دیدگاه با نظرگاه فاشسیم نسبت به فرهنگ قرابت بسیاری دارد. در حالی که در اثر دوم -یاداشت هایی در تبیین فرهنگ- وی فرهنگ را مقوله ای عام تر می داند. در اثر دوم الیوت فرهنگ نخبه گرانه را بخشی از یک فرهنگ کلی تر می داند. لازم به ذکر است که در اثر دوم الیوت به فرهنگ توده ارج می نهد و آن را بخش حیاتی فرهنگ جامعه میداند که مولد ایجاد فرهنگ نخبه گرا است. بنا بر این در اثر دوم دیدگاه وی با نقطه نظر فاشیسم نسبت به فر هنگ فاصله می گیرد. از دیدگاه نگارنده این تغییر حاصل تغییر در ساختار های فرهنگی اجتماعی این دواثر می باشد. بنا بر تئوری ارنست لاکلو و چانتل موفه نگارنده می کوشد تا مفهوم فرهنگ را در رابطه با ساختار های اجتماعی فر هنگی در این دو اثر بررسی کند. روش برسی این متون مدل سه بعدی فرکلاف می بشد. در این مدل در وحله ی نخست هر دو اثر به صورت دقیق تحلیل محتوا می شوند و سه پس عوامل شکل دهنده ی این مفاهیم که تولید و توزیع (چاپ و نشر)آن دو باشد مورد بررسی قرار می گیرد. در مرحله ی پایانی گفتمان فرهنگی موثر در شکل گیری این دو اثر مورد بررسی قرار می گیرند.
    Abstract
    Abstract This project is an investigation on the culture concept in two seminal works by T.S. Eliot: The Waste Land and Notes towards the Definition of Culture. It argues that between the publication of these two works, which took twenty six years, the culture concept underwent a gradual change from one which was elitist (high culture) to one which defined culture as a way of life (more of a popular one): it was a transformation from high culture to a hybrid conception of culture. Based on Ernesto Laclau's and Chantal Moufee's theory of discourse and Antonio Gramsci's concept of hegemony, I will argue that this shift was the result of a change in the socio-cultural milieus of these two texts as well as the change in the discursive practices which constituted the culture concept in these two works. Furthermore, I will argue that the first conception of culture in The Waste Land had truck with fascism in that both deemed culture as carrier of values and a means for the restoration of a society that was in its ruins. On the contrary, the second conception of culture in Notes towards the Definition of Culture was more popular than elitist, and as a result had drifted far away from a fascist outlook. To analyze culture concept in the texts of The Waste Land and Notes towards the Definition of Culture, I will use Norman Fairclough's critical discourse analysis (CDA) as a method. This three dimensional method, which analyzes a text on three levels: text, discursive practice, and social practice, will be applied to investigate culture concept in The Waste Land and Notes towards the Definition of Culture and the way that discursive practices including publication, consumption and distribution constituted culture concept in these two texts. On the third level, I will analyze the cultural discourses which were available to Eliot and their impacts on culture concept in these two works.