عنوان پایاننامه
تبیین ساختار فقر از منظر فقرای روستایی با استفاده از رهیافت گراند تئوری
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - توسعه روستایی - مدیریت توسعه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4207;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48154
- تاریخ دفاع
- ۲۲ آبان ۱۳۸۹
- دانشجو
- صدیقه پیری
- استاد راهنما
- مهدی طالب
- چکیده
- چکیده فقر از گذشته¬های بسیار دور همواره یکی از نگران¬کننده¬ترین مسائل بوده که اذهان بشر را به خود مشغول ساخته است. در این رساله به تبیین ساختار اجتماعی فقر از منظر فقرای روستایی پرداخته شده است. محقق با مرور گسترده¬ای بر منابعی که به بررسی فقر پرداخته بودند، بر ضرورت توجه به مسائلی غیر از ابعاد و علل اقتصادی مؤثر بر آن تأکید می¬کند. مسأله اصلی محقق تبیین فقر و علل ماندگاری آن در جامعه مورد بررسی است. انجام این پژوهش به شیوه¬ای کیفی صورت گرفته است. محقق به منظور گردآوری داده¬ها از روش¬های همچون مشاهده، مصاحبه، مصاحبه گروهی و تحلیل اسنادی سود جسته، همچنین کار تجزیه و تحلیل داده¬ها به روش گراندد تئوری صورت پذیرفت. از یافته¬های موجود در این پژوهش، اختلاف نظر موجود بین دیدگاه¬های افراد نسل جوان و کهن¬سال در مورد فقر، تعاریف مربوطه، علل مؤثر بر آن و راه¬حل¬های اساسی برای تخفیف این پدیده می¬باشد که زمینه تقسیم¬بندی گروه¬های شرکت¬کننده در تحقیق و نیز شکل¬گیری دو پارادایم را موجب شد، به عبارت دیگر، نمونه¬¬¬گیری تحقیق از دو نسل متعلق به دو طایفه، که یکی از آن دو نسل تجربه دو نوع سبک زندگی عشایری و روستایی را داشت، انتخاب گشت. از یافته¬های این پژوهش چندین پدیده بود که مورد تأکید افراد شرکت¬کننده در تحقیق واقع گشت، پدیده¬های همانند درگیری¬های طایفه¬ای، کاهش مشارکت، وابستگی، بی¬سوادی، کم سوادی و... نتایج تحقیق حاضر نشان می¬دهد که در تعاریف فقر، نسل جوان صرفاً بر عوامل اقتصادی تأکید داشتند این در حالی بود که نسل اول عوامل دیگری علاوه بر عوامل اقتصادی را در تعریف این پدیده دخیل می¬دانستند. در حالی که. در زمینه علل فقر نسل اول بیشتر بر عوامل فردی و تقدیر¬گرایانه تأکید داشتند و به دید خوشبینانه¬ای در زمینه رهایی از آن معتقد بودند، نسل جوان بیشتر بر عوامل ساختاری تأکید کرده و دید چندان خوشبینانه¬ای در زمینه کاهش فقر نداشتند. از دیگر نتایج حاصل از این تحقیق این است که برای مطالعه فقر و علل آن باید به تاریخ، فرهنگ و ارزش¬های اجتماعات موجود توجه بیشتری داشت، همچنین کاهش فقر نیازمند اقداماتی بلندمدت با تأکید بر رویکردهای قابلیتی و مردم محور است و مبارزه با این پدیده، صرفاٌ با تزریق پول در جامعه به حصول نخواهد رسید. کلید واژه¬ها: فقر، روستا، نسل اول، نسل دوم، گرانددتئوری، ضعف مشارکت، درگیری طایفه ای, بی سوادی و وابستگی
- Abstract
- Abstract Poverty, from distant past, has always been one of the main concerns of human being. This thesis studies the social and cultural causes of poverty. Researcher with an extensive review of the resources related to poverty found much more attention must be paid to reasons behind poverty other than economic factors affecting this phenomenon. The main problem for Researcher was causes of poverty and it's persistence in community was discussed. This study was conducted in a qualitative manner. To collect data, methods such as observation, interview, focus groups and documentary data has been used, and for data analysis, the grounded theory is used. Findings of this study showed differences between young and middle-aged people in defining poverty, the causes and solutions of reduction in poverty. Because of these different viewpoints, I categorized the participant of the study to two generations: first generation and second generation. In other words, the first sampling was targeted sampling which was from two clans of village and then theoretical sampling was used between two generations. The first Generation had experience two kinds of lifestyles, rural and nomadic. Findings of this study were several phenomena that two generation emphasized. From the view point of the first generation, definition of poverty involved economic and non economic factors. While the second group just emphasized economic factors. The first group believed that factors such as clan clashes, reduction in participating in solving the problems, illiteracy, Khan Dependence in the past and idleness of youth were the reasons of poverty. In the other hands, the second generation also believed in clan clashes, reduction in participating in solving the problems, and other factors such as less attention by the government, dependence on financial support by governmental agencies and not having high level of education. The result showed that the first generation believed in historical, cul