عنوان پایاننامه
تشییع در دوره عادلشاهیان(۱۰۹۷-۸۹۵)
- رشته تحصیلی
- تاریخ و تمدن ملل اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1868ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46529
- تاریخ دفاع
- ۱۴ آذر ۱۳۸۹
- دانشجو
- سیده زهرا اقامیری علی ابادی
- استاد راهنما
- محسن معصومی
- چکیده
- چکیده در این رساله به بررسی تشیع در دوره عادلشاهیان که از (895 – 1097 ) در شهر بیجاپور بخشی از دکن حکومت کردند ، پرداخته خواهد شد . اندیشه های صوفی و شیعی تا پیش از عادلشاهیان توسط صوفیان و شیعیان برجسته در جامعه دکن ترویج یافته بود ، اما عادلشاهیان به عنوان اولین حکومتی بودند که تشیع را به عنوان مذهب رسمی قلمرو خود برگزیدند . یوسف عادلشاه بنیانگذار عادلشاهیه متأثر از اندیشه های محمود گاوان – وزیر شیعه مذهب بهمنیان – و نیز تحت حمایت دولت صفویه چنین اقدامی کرد ، او نیز مانند بهمنیان به حمایت از آفاقیان پرداخت ، در نتیجه بیجاپور به مانند بیدر مرکز دولت بهمنیان ، بیش از پیش محل حضور رجال شیعی گردید . پس از یوسف برخی از جانشینان وی از جمله اسماعیل ( 916 – 941 ) و علی اول ( 965 – 987 ) هم به مذهب تشیع روی آوردند و علاوه بر حمایت از شیعیان به ترویج مراسم شیعی نیز پرداختند. با حمایت سلاطین عادلشاهیه و حضور رجال شیعی مراسم شیعی به ویژه محرم در بیجاپور ، با شور و حالی خاص بر گزار می شد ؛ اکنون برگزاری عزاداری در محرم در دکن آمیخته با آداب و رسوم بومی ، یادگاری از سلطه سلاطین شیعه مذهب در این سرزمین است . کلید واژه ها : عادلشاهیان ، تشیع و بیجاپور
- Abstract
- Abstract The Shiite affaires within Adelshahs Era are studied at the present thesis with especial regard in the city Bijapur at the Deccan district. Sufi and Shiite school thought was expanded until those eras before the Adelshahs through society of Deccan by the most famous scholars of that ideology. However, Adelshahs were the first dynasty that declared Shiite as the formally governmental religion in their territories. Founder of Adelshahids dynasty, Yousef Adelshah that made such decision was inspired by beliefs of the minister of Bahmanids, Mahmud Gawan and also severely was supported by the Safavids government. Moreover, like Bahmanids governors, he supported Afaghies. Therefore, Bijapur like Bidar capital of Bahmanids Dynasty was converted to a place for development of Shiite school thoughts more than ever. Following Yousef, some of his followers including Ismaeil and Ali accepted Shiite religion and took various measures in path of development of that beliefs. Involved at that conditions region of Moharram rites were being hold at Bijapur by attracting Shiite followers. Such ceremonies continually are held at current years and that a long common dated to Adelshahs era.