عنوان پایان‌نامه

ارزیابی عملکردها وپیامدهای اجتماعی گروههای معنویت گرا در جامعه ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی عملکردها وپیامدهای اجتماعی گروههای معنویت گرا در جامعه ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    جامعه شناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47097;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4166
    تاریخ دفاع
    ۱۵ آذر ۱۳۸۹
    دانشجو
    بشیر خادملو
    استاد راهنما
    سارا مزینانی شریعتی

    جامعه ی ایران در یکی دو دهه اخیر شاهد تغییراتی در حیات دینی خود بوده است.کلاس ها،کارگاه ها، ،کتابها،تکنیک ها و گروه های جدیدی که می توان آنها را " دین داری های جدید" نامگذاری کرد.دین داری های جدید از یک سو واجد عناصر و نشانه های(عملی-کارکردی) دینی بوده و از سویی دیگر توفیقات و دستاوردهای این جهانی،روزمره و مبتنی بر زندگی را وعده می دهند."گروه های معنویت گرا" به لحاظ مفهومی قسمی از دین داری های جدید به حساب می آیند. "پیوندها" گروه معنویت گرایی است که ما در این پژوهش به "مطالعه ی موردی" آن پرداخته ایم. پرسش های اساسی این پژوهش بدین صورت است: 1.گروه های معنویت گرا به واسطه ی چه رویه ها،عملکردها و مکانیزم هایی وعده های داده شده ی خود را عملی می کنند.2.گروه های معنویت گرا چه پی آمدهای عملی ای را برای افراد تحت پوشش خود خواهند داشت.. مینای نظری این پژوهش، نظریات فوکو به گونه ای محدودتر ماکس وبر است. روش این تحقیق کیفی است و از تکنیک های مشاهده مشارکتی،گفتگو و تحلیل اسنادی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. این مطالعه ی تجربی نشان می دهد که پیوندها به واسطه ی رویه ها و مکانیزم هایی چون :کاریزما سازی، مصنوعی سازی و تنظیم و طراحی بسته ی معنوی و فعالیت های جمعی و مهندسی معنویت،وضعیتی را می سازد که مخاطبانش آن را وضعیتی فراانسانی ،خارق العاده و منحصر به فرد دانسته و دخالت نیروهای برتر و متعالی را در آن تصدیق می کنند؛ حال آن که وضعیت ایجاد شده و توفیقات کسب شده ، سراسر انسانی است و به راحتی می توان فرایند برنامه ریزی، طراحی ،مهندسی و تولید شدن اش را نشان داد.این پژوهش همچنین نشان می دهد که پیوندها در هیئت" دستگاه" افراد آشفته حال و بحران زده را تحت سرپرستی و کنترل گرفته و آنها را در چهارچوب وضع جاری امورشان به افرادی رام، سازگار، بهنجار ، کارا و مطیع بدل خواهد ساخت. پیوندها در این مسیر، در خلال فرایندهایِ زبانی سوبژکتیوتیه ای را برساخت می کند که تلاقی هایش با علائق و نیازهای قدرت های نهادی را می توان ردیابی کرد و برملا ساخت
    Abstract
    Iran society has faced some changes in its religious life during the latest decades: Classes, labs, books, technics and new groups called " new religiosity ". new religiosities in one hand posses religious elements and signs (practical-functional) and in the other hand promise in-worldly, ordinary, and life-based promotions and achievements. 'Spiritualist groups' conceptually regarded as a some kind of new religiosities. 'peyvandha' is a spiritualist group that have been studied as a particular case. Fundamental questions of this investigation are: 1) By what procedures, mechanisms and operations these spiritualist groups actualize their promises? 2) What practical consequences these spiritualist groups have for their members? Theoretical ground of this investigation is on Foucault's thoughts and in some extent on Max Weber's. The method of this study is qualitative, and participative observation, dialogue and documentary analysis have been used for gathering data. This empirical study shows that 'peyvandha' through some procedures and mechanisms like making charisma, artificializing practices, designing spiritualist package, regulating collective activities, in short, by engineering spirituality construct a condition that its addresses regarded as superhuman, extraordinary, and singular, which within the intervention of supreme and divine forces is obvious. Constructed condition and achieved promotions, however, are totally humanistic and one can simply shows its planning, designing, engineering and producing processes. This investigation also shows that 'peyvandha' as an 'apparatus' positioned mess and psychotic people under control and surveillance and make them docile, conformist , normal, useful and obedience in their status que. 'peyvandha' in this way construct the subjectivity through linguistic processes that its connections with interests and requirements of institutional powers could be revealed and traced.