عنوان پایان‌نامه

مطالعه تاثیر فعالیتهای گروه جهادی خواجه نصیر بر وضعیت روستای بلبل اباد



    دانشجو در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه تاثیر فعالیتهای گروه جهادی خواجه نصیر بر وضعیت روستای بلبل اباد" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54876;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: ر س4482
    تاریخ دفاع
    ۱۰ اسفند ۱۳۸۸
    دانشجو
    محمود علی گو
    استاد راهنما
    حسین ایمانی جاجرمی

    توسع? روستایی هنگامی محقق می‌شود که هدف آن رفع فقر و محرومیت باشد و فقرای روستایی به‌عنوان بهره‌برداران و مخاطبان اصلی توسعه در نظر گرفته شوند. برای نیل به این هدف باید با توجه به خواست مردم و درجهت رفع نیازهای روستاییان برنامه‌ریزی کرد و از الگوهای مشارکتی بهره جست. مشارکت انواع مختلفی دارد که یکی از آنها مشارکت بیرونی است. در مشارکت بیرونی، افراد غیربومی و غیرساکن روستا ازطریق انتقال امکانات یا نیروی انسانی ماهر و با تکیه بر همراهی و مشارکت روستاییان تلاش می‌کنند نیازهای جامع? روستایی را برطرف کنند. بنابراین مشارکت بیرونی دراصل فرایندی تسهیل‌گرانه است که تلاش می‌کند مشارکت درونی در روستا شکل گیرد. این شکل مشارکت در ایران، بعد از وقوع انقلاب اسلامی و پس از جنگ، با هدف بازسازی مناطق آسیب‌دیده و پس‌ازآن در مناطق محروم کشور در قالب اردوهای جهادی دانش‌آموزی و دانشجویی بازتعریف شد. گروه جهادی خواجه‌نصیر وابسته‌به مجتمع آموزشی خواجه‌نصیر ده سال است در مناطق محروم، بهویژه منطق? بشاگرد در شرق استان هرمزگان، فعالیت می‌کند. موضوع این پژوهش بررسی تأثیرات اجتماعی یک دهه فعالیت‌های اردوی جهادی خواجه‌نصیر به عنوان مشارکت‌کننده بیرونی در حوزه زنگیک به مرکزیت بلبل‌آباد، یکی از پنج منطق? بشاگرد می باشد. روش اصلی پژوهش روش کیفی و میدانی و روش تحقیق موردی و روش کمکی پژوهش روش ارزیابی تأثیرات اجتماعی (اتا) است. روش تحلیل و ارزیابی اطلاعات نیز ارزیابی تأثیرات اجتماعی پسانگر (بعد از اجرای پروژه) و تحلیل محتوای کیفی مصاحبه است. براساس نتایج پژوهش، حضور گروه‌های جهادی خواجه‌نصیر باعث افزایش توان مشارکت اهالی روستا، شناخت توانایی‌های فردی، اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و زیرساختی روستا، تلاش اهالی برای توسع? حوزه زنگیک، تغییر گسترده در مراسم و رسوم منطقه و افزایش قدرت اهالی این حوزه در تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای و استانی و کسب مناصب و مسئولیت‌ها در شهرستان شده است. کلیدواژگان: اردوی جهادی، ارزیابی تأثیرات اجتماعی، بشاگرد، توسع? روستایی، فقر، مشارکت بیرونی.
    Abstract
    Rural development occurs when be performed adopted with aim of prevent the poverty and poor people must be on focus. To do so, needs of rural people must be severely considered within the plans and also cooperative patterns must be applied. There are various types of cooperation; one type is external assistance. According to the external cooperation, based on attendance and cooperation of the local native people, non-native or the un-resident people by means of transferring facilities or experienced human forces try to solve the rural problems. On the other hand, the external cooperation actually is an easy-making process tried to form internal cooperation through rural regions. Following the Iranian revolution, such activities were redefined through the volunteer pioneer camps aiming to serve the poorly rural districts. Such camps have been established mostly in form of the student activities including the volunteer students of Khaje Nasir school supervised by the educational institute. The group has performed its programs during the past decade particularly in Bashagerd, a rural district located at eastern regions of province Hormozgan. District of Zangiak centered by Bolbolabad is a region located at Bashagerd was selected by the present research study. Respecting to explorer-descriptive feature of the research, quality and field study methods were utilized for evaluation of the social effects of activities conducted by the volunteer group. Furthermore, case study is considered as the main evaluation method and the social effects evaluation (SEE) method is considered as the modal methods for conducting the research. Ultimately, based on the analysis of the data resulted from the field study, the social effects resulted by the Khajeh Nasir volunteer pioneer group in the village Bolbolabad include: 1- Increase in the cooperative potential of the rural residents. 2- Recognition of the personal, social, cultural, constructional, and infrastructural talents and abilities in the village and the district Zangiak. 3- Taking attention to development of the district Zangiak through the locally personal and plural plans. 4- Change within the local customs and traditions based on the self evolution in their viewpoint. 5- Increase in level of decision-making by the native population Key words: external cooperation; volunteer pioneer camps; evaluation of the social effects; Bashagerd; rural development; poverty.