عنوان پایاننامه
بررسی رابطه میان درجه مجازی بودن سازمان و عمکلرد مدیریت دانش در آن
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46404
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- علیرضا فرمهینی فراهانی
- استاد راهنما
- علی معینی
- چکیده
- افزایش رقابت و استراتژی های جدید برای کسب انعطاف پذیری و کارایی بیشتر باعث شده است تا سازمانها به ساختارهای جدیدی را به کار گیرند. در سازمانهای مجازی، ساختارها به گونه ای طراحی می شوند تا کسب مزیت های رقابتی پایدار برای سازمان امکان پذیر شود. از طرفی مدیریت دانش پیش نیاز قطعی برای بهرهوری و انعطافپذیری تمامی سازمانهاست و از این رو توجه به آن و شناخت عوامل تاثیرگذار بر آن بسیار ضروری مینماید. بر اساس خلائی که در ادبیات موجود در خصوص مدلی که نحوه تاثیر گذاری درجه مجازی بودن سازمان بر عملکرد مدیریت دانش نشان داده شود، این تحقیق انجام گردید. بدین منظور ابتدا مدلی با استفاده از مولفه های ایجاد ارزش مجازی، تمرکز بر مزیت های رقابتی، استحکام شبکه، یکپارچگی، اعتماد در شبکه و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای اندازه گیری درجه ی مجازی بودن سازمان ارائه گردید. با استفاده از ادبیات موجود، عملکرد مدیریت دانش سازمانها ارزیابی شده است. این مدل شامل مولفه های خلق دانش، جمع آوری دانش، تسهیم دانش، استفاده از دانش و نهادینه سازی دانش می شود. در نهایت ارتباط درجه ی مجازی بودن سازمان و عملکرد مدیریت دانش بررسی شده است. جامعه آماری این تحقیق را کارشناسان و مدیران بخش فناوری اطلاعات در شرکتهای مشاوره ی مهندسی و فناوری اطلاعات استان تهران که با مفاهیم مدیریت دانش و سازمان مجازی آشنا بودند، تشکیل دادند و به منظور جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده گردید. جهت تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری، آزمون ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن، آزمون علامت و فریدمن بهره گرفته شد. نتایج این تحقیق نشان داد که میان درجه ی مجازی بودن سازمان و عملکرد مدیریت دانش رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین رابطه ی سه مولفه ی مجازی بودن سازمان (تمرکز بر مزیت های رقابتی، اعتماد در شبکه و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات) با عملکرد مدیریت دانش در این پژوهش تایید گردید.
- Abstract
- Increasing competition and new strategies for gaining more flexibility and efficiency makes organizations apply new structures. In virtual organizations, organizational structures are designed in a way that made possible achieving stable competitive advantages. On the other hand, knowledge management (KM) is the definite precedent for efficiency and flexibility. Therefore paying attention to this issue and identifying influencing factors is very crucial. Due to the absence of a proper model in the literature that can indicate influence of degree of virtuality (DoV) on KM performance, this research has been conducted. For this purpose initially a model for measuring DoV has been provided. This model consists of virtual value creation, focus on core competency, network stability, integration, trust in the network and ICT usage factors. Also, using available literature, KM performance has been evaluated. This model includes knowledge creation, knowledge accumulation, knowledge sharing, knowledge usage and knowledge internalization as its components. Finally the relationship between DoV and KM performance has been evaluated. Statistical community of this research consists of IT managers and experts familiar with the concepts of virtual organizations and KM in engineering and IT consultant companies in Tehran state. The questionnaire has been used as a research data gathering instrument. Also for the purpose of data analyzing, Structural Equation Modeling, Spearman‘s rank correlation coefficient test, sign test and Friedman test have been used. The results show that there is a positive and meaningful relationship between the DoV and KM performance. Also, the relationship between three virtual organization components (focus on core competency, trust in the network and ICT usage) and KM performance confirmed. Keywords: virtual organization, degree of organization virtuality, knowledge management performance.