عنوان پایاننامه
برسی جایگاه زن در اندیشه عرفانی ابن عربی
- رشته تحصیلی
- ادیان وعرفان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1862;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46368
- تاریخ دفاع
- ۰۲ آذر ۱۳۸۹
- دانشجو
- عالیه حسنی
- استاد راهنما
- حسن ابراهیمی
- چکیده
- چکـیده سخن گفتن درباره زن و ماهیت مادی و معنوی وی همواره در طول تاریخ معمول بوده است و نویسندگان و مکاتب فکری مختلف در جهان اسلام نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند؛ اما تاریخ گواه است که دیدگاه¬های غالب درباره زن، همواره با نوساناتی همراه بوده است و کمتر کسی به توانائی های زن در عرصه های گوناگون به¬خصوص مراتب معنوی ایمان داشته است و همواره از عرفان و عرفای مرد صحبت شده است. مکاتب مختلف جهان اسلامی نیز مانند فلاسفه، فقهاء، شعرا و… کمتر از معنویت زن سخن گفته¬اند و حتی در مواردی صریحاً به نقص زن در وصول به کمالات عرفانی اشاره نموده¬اند. در این زمینه ابن¬عربی که از عرفای بنام قرن هفتم هجری است با نگاهی متفاوت و والا به زن به جنبه¬های مختلف عرفان زنان پرداخته است. وی اثری جامع در رابطه با جایگاه زن در اندیشه¬ی عرفانی خود ندارد؛ اما در لا¬به¬لای سطور دو اثر بسیار ارزشمندش، فتوحات و فصوص¬الحکم- به ویژه در فص محمدی- می توان به این مهم دست یافت. نگاه ابن-عربی به زن بسیار والا و قابل ملاحظه است. از جمله اولین نظر برجسته و متفاوت وی درباره زن. اندیشه او درباره جایگاه زن در مظهریت و شهود اسماء¬الله است. وی معتقد است که زن در مظهریت کامل¬تر و تام¬تر از مرد است و در سیر و سلوک نیز تفاوتی با مرد ندارد و اگر بخواهد می¬تواند به مدارج بالای معنوی و عرفانی برسد. ابن¬عربی در همین راستا، خالقیت را به زن نسبت می¬دهد و در وجه برتری زن به مرد بر این اعتقاد است که زن هم دارای فاعلیت و هم منفعلیت است؛ در حالی¬که مرد فقط فاعلیت دارد. شیخ¬اکبر در توجیه برتری و قوام مرد به زن، این برتری را تنها در درجه¬ی ایجاد می¬داند که به هیچ وجه، منافاتی با کمال زنان ندارد و در این زمینه مقامات والایی را بر می شمرد که برای زنان نیز جایز است و از زنان عارفه¬ای نام می¬برد که در قرآن نیز ذکر آنان رفته است که همگی بانوانی دارای مراتب عالی عرفانی بوده¬اند. ابن¬عربی موجود مونث را زیبا قلمداد می¬کند؛ مخلوقی که شایسته است متعلق عشق¬ورزی قرار بگیرد و عاشق را از گذر این عشق مجازی به عشق الهی برساند. همچنین وی تذکیر و تأنیث را در همه¬ی ذرات عالم می¬بیند و حتی اساس آفرینش را که ذات باری تعالی است مونث قلمداد می¬کند. در نظام فکری ابن¬عربی، زنان دارای ارزش و جایگاه معنوی والایی هستند که از وصول به هیچ کمالی محجور نیستن
- Abstract
- Abstract Talking about women and her material and spiritual entity has been common through the passage of time? therefore intellectual schools and Islamic authors have done no? but history shows that dominant point of views about women have flactuat and there were little who believed in female’s abilities in different areas specially in spiritual affairs. It has been always devoted to men’s mystic.various Islamic schools like philosopher’s ? poets?…have talk lest about females spirituality and even sometimes they vividly have talked about her incapability in passing spiritual levels.In this regard ibne Arabi?one of the most famous in 7th century have considerd women in a different aspect and has talked about their different aspects of mystic . he has not written a perfect book about females position of mysticism thoughts? but through two of his precious works“fotuhat”and“Al-fosus-ol-hekam”-specially in“Fasse mohammadi his thought could be understood.his prespect toward women is considerable. among his ideas about womens high position in spiritual practices we can name his idea about womens position in tajalli And witnesses of nouns of allah and she is in tajalli More complete and all the morefrom man the have no difference in practices with men and if she wants she can reach high levels of spirituality and mysticism. along these points?ibne arabi devotes creativity to women to assert womens dominance he believe that women are both agent and patient ?but men are just agent. Sheykh-Akbar to explain the explain the abitity of men to fertilise women says that this ability isnot against womens uniqueness.He names several positions gainable loy women. And name several women introduced in Quran whom had occupied high position s in mysticism. he claims females are beautiful? a creature whom deserves to be loved and help the lover to pass virtual love to reach real love(loving lord). He believes all creatures of world have made and female and even believes the nature