عنوان پایاننامه
زبان دین از دیدگاه تیلیش
- رشته تحصیلی
- ادیان وعرفان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2412ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74882;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2412ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74882
- تاریخ دفاع
- ۱۴ آذر ۱۳۸۹
- دانشجو
- هدی اوغازی مقدم
- استاد راهنما
- امیر عباس علیزمانی
- چکیده
- زبان ابزاری مهم جهت برقراری ارتباط و انتقال مفاهیم است. مساله ای که مدتها ذهن بشر را مشغول کرده این است که زبان به کار گرفته شده در دین چه نحوه ارتباطی با عالم واقع دارد و اصولا گزاره های دینی گزاره های ناظر به واقع می باشند یا خیر. همچنین چطور می شود موارد تعارض بین گزاره های واقع و گزاره های دینی را تبیین کرد. برای پاسخ به سوالات فوق پنج رویکرد عمده ای که وجود دارد، بررسی می شود: رویکرد اشتراک لفظی، اشتراک معنوی، تمثیلی، پوزیتیویسم و در نهایت رویکرد نمادین. پل تیلیش، فیلسوف معاصر آلمانی، برای پاسخ به سوالات فوق نظریه نمادهای دینی را ابداع کرد. او معتقد بود صحبت در باب دلبستگی غایی ناگزیر به صورت نمادین می باشد. او از سویی معتقد است که خدا امری غایی است و واپسین و هیچ سنخیتی با عالم بشری ندارد و از سویی دیگر می گوید زبان متعارف شایستگی بیان آن امر متعال را ندارد، و اصولا زبان عرفی قابلیت توصیف امر نامشروط را دارا نیست، از سوی دیگر، وی معتقد است علیرغم این عدم شباهت، می توان از خدا سخن گفت. اما این سخن گفتن تنها از طریق زبان نمادین میسر است؛ یعنی استفاده از این زبان متناهی در معنایی که قابل اطلاق به امر نامشروط باشد. تیلیش قصد داشت با ارائه نظریه نمادین در باب گزاره های دینی علاوه بر این که زبان دین را معنادار کند بین دین و فرهنگ نیز ارتباط برقرار کند؛ چرا که معتقد بود دین مملو از نمادهایی است که هر نماد پاسخ به پرسشی در دنیای معاصر است. تیلیش تلاش داشت که مسیحیت را در تعامل با فرهنگ معاصر مطرح کند تا از این طریق هم به معناداری دین کمک کرده و در واقع در فرهنگ معاصر جایی برای ان باز کند؛ و هم به انسان عصر جدید که در میان بی معنایی سرگشته است، مدد برساند.
- Abstract
- Language is an important tool for communicating and conveying information. This is an issue that has long preoccupied the human mind that The language used in the relationship with the reality of religion and essentially religious statements are statements of fact or not. Also how is the conflict between the real statements and religious statements to be explained. Paul Tillich, German philosopher, to answer this question invented the theory of religious symbols. He was talking about the Ulimate Concern is obliged to symbolically. On one side he believes that God is the ultimate thing and have nothing to do with humanity. On the other hand says ordinary language don’t have competence and essentially ordinary language isn’t capable to describing Ultimate thing. On the other hand, he believes that despite the lack of similarity, we can speak of God. But this talk is possible only through the symbolic language; means, The use of this language is finite in the sense that applicable to the unconditioned. Tillich wanted to offer a symbolic theory about religious statements addition to become religious language meaningful, connect between religion and culture; because, he believes religion is full of symbold that each symbol is a response to a question in the contemporary world. Tillich was trying to connecting Christianity in contemporary culture, so through to helping the significance of religion, In fact, in contemporary culture will open room for it, and also help modern human that is lost among the meaninglessness. Keywords: Ultimate concern, Religious language, Symbolic language, Cultural theology,positive and negative dialectic