عنوان پایاننامه
تاثیر دو زبانگی در یادگیری لغات در زبان انگلیسی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1205;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38381
- تاریخ دفاع
- ۱۹ اسفند ۱۳۸۶
- دانشجو
- اسیه صیدی
- استاد راهنما
- عباسعلی رضایی
- چکیده
- در این رساله سعی برآن است که تاثیر پیشینه زبانی افراد (پدیده دو زبانگی و تک زبانگی) در یادگیری بیست کلمه انتزاعی و واقعی در زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین? نود و چهار دانش آموز دو زبانه و تک زبانه پس از همگن سازی به وسیله یک پرسشنامه که درآن پیشینه زبانی افراد مورد سنجش قرار گرفته بود? برای محقق شدن این طرح انتخاب شدند. به همین منظور? عملکرد سی و نه دانش آموز دو زبانه ( ترک/فارسی زبان) و پنجاه و پنج دانش آموز تک زبانه (فارسی زبان) که همگی دختر بودند در یادگیری بیست کلمه انگلیسی متشکل از ده کلمه واقعی و ده کلمه انتزاعی مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفت. پس از به کار گیری روشهای آماری مناسب و تجزیه و تحلیل عملکرد دانش آموزان تک زبانه و دو زبانه? نتایج حاصله به طور فاحشی حاکی از برتری و ارجحیت دانش آموزان دو زبانه نسبت به دانش آموزان تک زبانه در یادگیری بیست کلمه انتزاعی و واقعی بود. همچنین? هر دو گروه تک زبانه و دو زبانه عملکرد به مراتب بهتری در یادگیری کلمات واقعی نسبت به کلمات انتزاعی داشتند.
- Abstract
- In this study an attempt was made to examine the effect of learners' language status on learning abstract and concrete nouns in English as a foreign language. In an attempt to compare bilinguals' and monolinguals' memory capacities in learning twenty abstract and concrete nouns, ninety-four female students were selected to take part in the study. Thirty-nine Turkish/Persian bilinguals' and fifty-five Persian monolinguals' scores on a matching vocabulary test were collected to be analyzed. An ex post-facto design was selected and appropriate statistical procedures such as matched t-test and independent samples t-test were applied to carefully examine bilinguals' and monolinguals' performance on the lexical test. The results of data analysis revealed that bilinguals outperformed their monolingual counterparts in learning both concrete and abstract nouns. It was also found that both bilingual and monolingual groups performed significantly better on concrete nouns than on abstract nouns. Therefore, the findings of the present study indicate that bilinguals' memory capacities might be more developed and enhanced than those of monolinguals in learning abstract and concrete nouns in a new language.